Meer info over goede doel 2008

Stichting

Vecht voor Kinderen

(Bank rek. 1294.86.019 tnv Stichting ‘Vecht voor Kinderen’ te Maarssen)

Help het weeshuis ‘Recanto São Francisco’

Tehuis Recanto São Francisco

In Brazilie, vlakbij São Paulo in Extrema, is een weeshuis met de naam Recanto São Francisco. Een Nederlander heeft dit weeshuis opgericht en heeft sinds een jaar of tien zijn leven gewijd aan kinderen, die in de maatschappij nauwelijks kansen krijgen. Kinderen zonder ouders, kinderen met een crimineel verleden en kinderen die door de rechter uit huis zijn geplaatst omdat de ouders niet goed voor ze kunnen zorgen. Drugsproblemen, criminaliteit en seksueel misbruik spelen daarbij vaak een grote rol.

Dagelijks leven en school

Het weeshuis (Recanto São Francisco) ligt enigszins geïsoleerd op een berg, een eindje van de stad vandaan. Dit om de kinderen te behoeden voor de verleidingen van de stad. Er wonen op dit moment zo'n 70 kinderen, waarvan ongeveer 50 jongens en 20 meisjes. Het weeshuis heeft het geluk eigen koeien en bijen te hebben. Verder is er ook een eigen moestuin en een visvijver. Vanwege zijn geïsoleerde ligging duurt het wel even voordat de kinderen op school aankomen. Om 5 uur staan ze op. En om 6 uur lopen ze met groepjes naar de voet van de berg, waar om half zeven een schoolbus van de gemeente de kinderen komt ophalen. Deze rijdt ze dan over een stijle onverharde weg naar de stad toe. Rond zeven uur komen ze op school aan en dan begint de dag.

Het tehuis is hun hoop

Veel kinderen in het tehuis hebben een beladen verleden. Sommige moesten van hun ouders meehelpen in het drugscircuit, anderen zijn verkracht, aan hun lot overgelaten of de straat opgestuurd om geld te verdienen. De meeste van hen zijn in hun leven steeds alleen maar dingen kwijt geraakt: hun ouders, hun thuis, bezittingen, hun vrienden. Daardoor voelen ze zich vaak nergens aan gebonden. het enige van waarde dat ze hebben is hun vrijheid. Het tehuis is eigenlijk de enige strohalm die ze houvast kan bieden. In het tehuis zijn er mensen die op ze letten, die zorgen dat ze naar school kunnen, die ze verzorgen als ze ziek zijn, die proberen een toekomst voor ze te creëren. Het tehuis kan ze weer op de rails zetten, waar ze anders totaal geen toekomst zouden hebben in de maatschappij. Het enige dat ze daarvoor wel moeten inleveren is hun vrijheid, want met zoveel mensen samenleven en opgevoed worden kan natuurlijk niet zonder duidelijke regels.

Het werkt !!

Het is ontzettend moeilijk om de kinderen te helpem weer een respectable bestaan op te bouwen. Sommige zijn na een paar jaar weer naar de stad gegaan met meer zekerheid en gelukkige herinneringen aan hun tehuis en komen af en toe nog eens langs . Andere leven nog steeds in de buurt van het weeshuis en werken in de buurt. Een van deze jongens is een echte cowboy geworden en zorgde voor de koeien. Te paard dreef hij de kudde koeien van de ene naar de andere weide. Een andere jongen is pastoor geworden in een naburige gemeente.

Uw hulp is nodig voor groot onderhoud van het tehuis

Het tehuis draait hoofdzakelijk op giften en fisieke hulp van buiten af. Regelmatig gaan er Nederlanders naar dit tehuis om te helpen met onderhoud, verbouwen en met de opvoeding.

De stichting ‘Vecht voor Kinderen’ wil dit tehuis ondersteunen met geld om belangrijk onderhoud te kunnen doen aan de slaapzalen en sanitaire voorzieningen. Bedden zijn kapot en sanitair is niet hygienisch. Wij hebben dit jaar 20.000 Euro nodig om dit te kunnen verwezelijken. Rotary Club ‘Breukelen-Vechtstreek’ en Rotary International zullen waarborgen dat 100% van de fondsen op de juiste wijze worden besteed.

Stichting ‘Vecht voor Kinderen
Opgericht door Rotary Club ‘Breuken-Vechtstreek’