Meer info over goede doel 2009

Stichting

Vecht voor Kinderen

(Bank rek. 1294.86.019 tnv Stichting ‘Vecht voor Kinderen’ te Maarssen)

Help de kinderen van Senegal te overleven!

Geschiedenis

Nadat Nyaki Serné in april 2007 haar biologische vader heeft opgezocht in Senegal is zij in mei 2007 met een aantal jonge studenten de Stichting It's Your turn gestart.

Missie It's Your Turn! (Stichting):

OUR CHANGE IS THEIR CHANCE! SENEGAL, KAYAR: IT IS YOUR TURN NOW!

Het bevorderen en stimuleren van de levensomstandigheden en economie van ontwikkelingslanden.

Door kennisoverdracht, het creëren van betaalde arbeid en het aangaan van samenwerkingsverbanden, worden de jongeren in ontwikkelingslanden verder geholpen in hun ontwikkeling en wordt ervoor gezorgd dat het desbetreffende dorp/land selfsupporting wordt.

Met als toekomstperspectief het opzetten van duurzame toeristische activiteiten voor westers georiënteerde mensen. Of te wel:

Studenten uit het westen slaan de handen in één met jongeren uit ontwikkelingslanden.

Waarbij It’s Your Turn ditmaal het authentieke vissersdorp Kayar als startpunt heeft gekozen.

De keuze is op Kayar  gevallen, omdat dit pittoreske vissersdorp Kayar een reputatie heeft als, vertrekhaven van bootvluchtelingen naar de Canarische eilanden! Een gevaarlijke tocht, die veel vluchtelingen met de dood moeten bekopen.

Dit risico nemen zij omdat voor de kust van Senegal grote varende visfabrieken de oceaan leeg vissen waardoor de lokale bevolking niet meer in haar onderhoud kan voorzien.

Een optelsom met een duidelijke MISSIE als uitkomst:

Our change is their chance! Senegal, Kayar: It is Your Turn Now!”

Activiteiten It's Your Turn! (Stichting):

Ontwikkeling van projecten op twee niveaus in vijf categorieën

. Op gemeentelijk niveau zal de afdeling in Kayar zich bezig houden met het inventariseren probleemsituaties op het gebied van de lokale voorzieningen en infrastructuur.

. Op het niveau van het particulier initiatief zullen de studenten in Nederland in overleg met de foundationleden in Kayar de door particulieren genoemde “dromen” en oplossingen in kleine projecten worden uitgewerkt. Mogelijkheden en onmogelijkheden worden daarna met de foundationleden in Kayar besproken en doorgewerkt om tot een congruente aanvaardbare oplossing en werksituatie te komen. Daarna helpen de foundationleden in Kayar de betreffende particulieren met het opzetten van de bedrijfjes. Natuurlijk zijn daarbij stagiaires uit Nederland altijd weer van harte welkom.

Altijd zal er gekeken worden naar de duurzaamheid en milieuvriendelijkheid van het project. Dan zal er nagegaan worden of een project voor een subsidie in aanmerking komt en worden aangevraagd. Voor zover dit niet of nauwelijks het geval blijkt te zijn, zal dat project direct verbonden worden aan uit te voeren Actie in Nederland. Samen met de subsidiering zullen op die wijze de benodigde financiële middelen worden gegenereerd om de projecten in de praktijk haalbaar te maken. Het streven is om per kwartaal minstens één nieuw project op te starten.

De vijf categorieën waar de foundation zich op richt in Kayar zijn educatie, natuur en milieu, infrastructuur, cultuur/recreatie en sport, particulier initiatief met als uiteindelijke doel: het Toerisme

Momenteel zijn de volgende “dromen” reeds geïnventariseerd :

1. Educatie:

. Gratis lessen voor de foundationleden in Typen, Engelse taal, Internet, Word en Excel

. Gratis Alfabetiseringcursussen voor Volwassenen, die werkzaam zijn aan een project

. Lokaal betaalbare cursussen Engelse Taal en Werken op de Computer/Internet

. Lokaal betaalbare of gratis cursussen MKB

. Lokaal betaalbare of gratis cursussen boekhouden (op de computer)

. Workshops in ambachten: kapper, kok, banketbakker, timmerman, boer, etc.

2. Natuur- en Milieu:

. Het ontwikkelen van een Afval verwerkingssysteem op gemeentelijk niveau

. Het ontwikkelen van betere irrigatie netwerken voor het terugdringen van de verwoestijning en tevens ten behoeve van de agrarische sector

. Het mede mogelijk maken de aangeplante bebossing te handhaven. (Momenteel wordt daar uit armoede te vaak illegaal gekapt)

3. Infrastructuur

. Het bestuderen en ontwikkelen van de bouw van een “Fiets- en Paard-en-Wagen” boulevard langs het strand, met daaronder elektriciteit en telefoon/internet bekabeling, een riolerings- en stromend water systeem.

. Het ontwikkelen van betere elektriciteitsvoorzieningen.

. Het ontwikkelen van een uitgebreider stromend water systeem

. Het ontwikkelen van betere telefoon en-internet voorzieningen

4. Cultuur, Recreatie en Sport:

. Hulp bij het opzetten van een cultureel centrum

. Hulp bij het opzetten van een wekelijkse disco avond voor jongeren

. Hulp bij het ontwikkelen van een voetbalveld en hardloopbaan (met name een sport voor vrouwen)

. Hulp bij het ontwikkelen en opzetten van een zwembad voor (school)zwemlessen (dit is ook met name voor de vrouwen belangrijk, want hoewel zij aan zee wonen, kunnen zij toch niet zwemmen.

. Hulp bij het opzetten van een Surfschool

5. Particulier initiatief

. Hulp bij het opzetten van particulier kleinschalig ondernemerschap aan de hand van microkredieten.

. Ondersteuning bij het ontwikkelen en verbouwen van nieuwe soorten groentes.

. Hulp bij het opzetten van een internetcafé

. Hulp bij het opzetten van een café- koffiehuis (waar toeristengidsen hun cliënten even kunnen laten uitrusten)

. Hulp bij het opzetten van een soort snackbar-restaurant

. Hulp bij het opzetten van Bed&Breakfast’s (met name belangrijk voor vrouwen)

It’s your Turn! en Vecht voor Kinderen:

De stichting ‘Vecht voor Kinderen’ wil de doelstellingen van de stichting It’s your Turn ondersteunen. Wij hebben dit jaar 20.000 Euro nodig om dit te kunnen verwezelijken. Rotary Club ‘Breukelen-Vechtstreek’ en Rotary International zullen waarborgen dat 100% van de fondsen op de juiste wijze worden besteed.

Stichting ‘Vecht voor Kinderen
Opgericht door Rotary Club ‘Breuken-Vechtstreek’