Bedankbrief van Onvoki 2011

Pijnacker, 30-05-2011

Aan: Bestuur en leden Rotary Stichtse Vecht

Geachte bestuur, geachte leden,

Middels dit schrijven dank ik U voor de dit jaar weer ontvangen steun voor ons werk in Togo.

De stichting Onvoki en de lokale partner MERE zetten zich in om er zorg voor te dragen dat kinderen in het West-Afrikaanse land Togo die verstoken blijven van basisonderwijs toch naar school kunnen.

Vanaf het jaar van oprichting realiseerden we de bouw van nieuwe scholen in de havenwijk van Lomé en de dorpen Togokomé, Anyron – Agovi, Gnivé – Todomé en Netikopé. Deze scholen zijn allen voltooid en in vol bedrijf, het aantal leerlingen is opgelopen tot ca. 1950 waarvan 1470 op de “eigen” scholen van MERE. Ook de donatie welke wij in 2005 van U mochten ontvangen werd ingezet voor deze bouw.

Het aantal leerlingen blijft alsmaar oplopen en ondanks het bijbouwen van acht nieuwe lokalen zijn nu opnieuw vier extra lokalen nodig Dit brengt natuurlijk een verhoging van structurele kosten met zich mee, reden waarom we de bouw van een nieuwe school ook dit jaar niet willen opstarten maar ons toeleggen op consolidatie van de bestaande scholen. In het licht van de mondiale crisis en het snel toenemen van het aantal leerlingen en onderwijzers is omzichtigheid geboden zodat de duurzaamheid van het onderwijs niet in gevaar komt.

U wordt over het verloop geïnformeerd door middel van frequente mailings (met veel foto’s) en éénmaal per jaar het jaaroverzicht en de financiële verslaggeving.

We blijven werken volgens een duidelijk protocol: wanneer de kinderen in een dorp niet in staat zijn basisonderwijs te volgen omdat de faciliteiten daartoe ontbreken kan de “chef de village” een verzoek om hulp indienen bij onze Togolese zusterorganisatie MERE welke een inventariserend onderzoek zal verrichten.

De school in Anyron-Agovi

Randvoorwaarden zijn:

1)

De grond waarop de school zal worden gebouwd dient te worden geschonken.

2)

De bevolking moet zelf al initiatieven hebben getoond en bij voorkeur een EDIL (ecole d’initiatif local) predikaat van de Togolese overheid hebben.

3)

Er mogen geen andere scholen binnen redelijke afstand aanwezig zijn.

4)

Het aantal kinderen dient voldoende te zijn (tenminste 150).

5)

De ouders moeten bereid zijn actief te participeren en een ouderraad vormen.

6)

De kinderen moeten in principe worden vrijgesteld van arbeid tijdens de schoolperiode

7)

De ouders moeten bereid zijn schoolgeld te betalen (3,00 euro’s per jaar voor de jongens en 2,25 euro’s voor de meisjes, hiervan kan dispensatie worden verleend)

8)

Ook de meisjes moeten naar school gestuurd worden, gestreefd wordt naar een 50-50 verdeling. In de praktijk wordt dit streven gehaald.

Wanneer de randvoorwaarden goed kunnen worden ingevuld legt MERE het verzoek aan ons voor met een positieve aanbeveling en gaan we gezamenlijk een beleidsplan opstellen.

De bouw van een nieuwe school compleet met inrichting kost ongeveer 35.000, = euro’s

(we werken met 16 vaste bouwvakkers, 1 puttengraver, 3 meubelmakers en 3 bewakers).

Na voltooiing zorgen we voor duurzame exploitatie van de school (we hebben momenteel

39 onderwijzers, 5 schooldirecteuren, een algemeen directeur en een “pedagogisch”directeur in dienst ).

Door ons concept (werken volgens strikte standaarden en alleen met lokale arbeidskrachten) bereiken we een hoge efficiency: in 2010 waren de totale inkomsten 36506, = euro’s en bedroegen onze kosten slechts 492, = euro’s wat betekent dat 98,65 % van het gedoneerde geld terecht kwam bij de doelgroep (leerlingen en lokaal personeel).

De school in Netikopé voor de bouw.

Voor 27, = euro’s kunnen we een kind een jaar lang naar school laten gaan, de totale kosten voor het basisonderwijs (7 jaar) inclusief leermaterialen bedragen per kind dus minder dan 190, = euro’s.

De ontwikkelingen zijn snel geweest: waar we 6 jaar geleden 16 kinderen onder onze hoede hadden en een kleuterklas konden vergroten worden nu de voorbereidingen getroffen voor de bouw van opnieuw 4 lokalen waarmee het totaal op 51 zal komen, 11 daarvan behoren tot “La Perfection” welke school geen extra financiële steun meer behoeft. Het resultaat is dat nu 1950 kinderen mede dankzij de steun van de Rotary Stichtse Vecht onderwijs genieten (waarvan 1470 op de “eigen” scholen), 650 kinderen de basisschool al met goed resultaat afsloten, de eerste kinderen het universitair en HBO onderwijs zijn ingestroomd en we er voor zorgen dat 62 gezinnen een inkomen hebben. De werknemers in vaste dienst zijn verzekerd tegen ziektekosten, ongevallen, invaliditeit, zwangerschap en ontvangen kinderbijslag en een pensioen.

De school in Netikopé na de bouw

Projecten op korte termijn zijn de bouw van twee extra lokalen op het terrein van de school in Gnivé en ook twee in Anyron-Agovi.

We maken bij de aanbesteding van gedoneerde gelden een onderscheid tussen projectgebonden (”geoormerkt”) geld en geld dat kan worden aangewend voor bestuurlijke en leerling-gebonden kosten. De bestuurlijke kosten blijven we tot het uiterste minimum beperken maar door de groei van de organisatie zijn we in Togo toch overgegaan tot het aanstellen van een algemeen directeur met een volledige werkweek en is voor de financiële administratie en de onderwijskundige supervisie een betaalde –deeltijd- functie gecreëerd. Ook de leerling-gebonden kosten nemen toe (leermiddelen, salaris onderwijzers en pedagogisch directeur, na- en bijscholing onderwijzers, seminars en verzekering). De kosten voor exploitatie van een school komt uit op ongeveer 9500,00 euro’s per jaar

Diverse dorpen die een verzoek om ondersteuning hebben ingediend zijn in studie.

We kunnen dus alle hulp goed gebruiken en ik dank U hartelijk dat U ons evenals in 2005

steunde.

Tot nadere informatie ben ik gaarne bereid, voor een impressie kunt U altijd even onze site

bezoeken (www.onvoki.nl). (wordt binnenkort bijgewerkt)