Rotaryjaar 2021 - 2022

A picture containing text

Description automatically generated

Lieve leden,

In de afgelopen 16 maanden hebben wij als club laten zien ook in tijden met aanzienlijke beperkingen ons beste beentje te kunnen voor zetten. Na de inval van het Corona virus waren wij er snel bij om door middel van Zoom bijeenkomsten onze wekelijkse contacten te onderhouden en na enige tijd durfden wij zelfs externen als spreker uit te nodigen. Nood breekt wet en we bleken lenig in het vinden van digitale oplossingen. De club leefde voort.

Een sterke club

De Programma commissie slaagde er in voldoende afwisseling en dynamiek te realiseren waarmee werd voorkomen dat we te eenzijdig (namelijk alleen vanuit de Covid-19 gedachte) naar onze kleiner geworden wereld zouden kijken.

De Ledencommissie heeft – bijzonder knap – de Rotary magneet gewoon laten werken en er zitten diverse nieuwe kandidaat-leden in de pijplijn. De kennismakingssessies kregen een heel ander vorm die bovendien erg goed bleek te werken. Alleen voor het snuffelen was nog geen goed alternatief gevonden. Dat kan nu gelukkig wel worden opgepakt.

Het feit dat het laatste feest vóór de eerste Lock down door Rotary was georganiseerd, motiveerde de Party-to-Fun(d) - voorheen Petrus – commissie om alles uit de kast te halen om straks ook het eerste feest ná de Lock down te kunnen vieren. Chapeau! Het lijkt ook uit te komen.

Onze activiteiten voor Hambaken Connect en de Pan van Mariton konden gelukkig worden gecontinueerd maar voor een deel van onze commissies was het letterlijk een saaie tijd waarin door alle opgelegde maatregelen diverse activiteiten niet meer konden plaats vinden.

Inmiddels zijn weer betere tijden aangebroken en ondanks alle goede initiatieven waarover wij kunnen berichten, zijn we vooral opgelucht dat we elkaar weer regelmatig en life in ons clubhuis Heidelust kunnen ontmoeten. Dat fellowship ons allen het meest dierbaar is, wordt daarmee ondubbelzinnig bevestigd. De club dat ben jij, de club dat zijn wij!

Krachtig fundament en pragmatisme

Gebouwd voor de toekomst was het thema van het jaar van Annette twee jaar geleden. Door de succesvol doorgevoerde veranderingen in de club en de flexibele en slagvaardige aanpak in de tijd van het “nieuwe normaal” bleef de betrokkenheid groot. Gedwongen door de omstandigheden koos Esther voor het thema Zo kan het ook! Daar waar zij graag meer leven in de brouwerij had willen brengen. Het mocht en kon niet zo zijn. Daarom hebben we onder haar leiding vooral gezocht naar wat wel kon en ontluikte een soort Rotary pragmatisme (mooi voorbeeld: het diner a deux, met een maaltijd verzorgd door Heidelust). Daarmee bleven we op zoek om met elkaar het Rotary gevoel levendig te houden.

Verdieping en bezieling

Nu de wereld weer lijkt open te gaan, moeten we ons uitdagen opnieuw het verschil te maken. Met als basis ons fellowship en onze intrinsieke individuele en gezamenlijke kwaliteiten waarmee wij zoveel kunnen bereiken. De kracht schuilt onder meer in de inspiratie en de drive die ons en anderen zo kan motiveren een stapje extra te doen. Met alles wat we doen, gaan we vanaf nu weer volop tegenaan. Met de bevlogenheid die het beste in ons naar boven haalt.

De verdieping en bezieling zal onder meer terugkomen in de aandacht voor het wezen van Rotary, namelijk Vocational Service. Aandacht voor de kwaliteit van onze beroepsuitoefening en het delen en uitdragen van de professionele ervaringen binnen en buiten de club.

Maar ook in Community Service zal het zichtbar zijn door de maatschappij om ons heen verder te ondersteunen met praktische en financiële hulp en waar mogelijk met inbreng van onze uitzonderlijke competenties. De prachtige voorbeelden zijn er al.

En die bevlogenheid zal ook opgaan voor alle andere Avenues en activiteiten waar we ons zo hard voor inzetten. We willen die bezieling en beleving dit jaar manifest maken.

Thema: Creëer met Passie

Wij hebben het in ons om er altijd een schepje bovenop te doen. Onder het motto “het kan altijd beter” wil ik de club uitdagen om – nu het weer kan - de lat hoog te leggen in alles wat we voor Rotary ondernemen. Creëer met passie! In de grote en kleine dingen die we doen. Draag de trost uit om deel uit te zijn van deze prachtige club door te doen waarvoor we bij de club zijn gekozen, namelijk in positieve zin het verschil maken.

Het zal anderen inspireren hetzelfde te doen en de club en de lokale samenleving zullen ervan profiteren en genieten.

Samen naar de hernieuwde toekomst

Waarschijnlijk wordt het nooit meer helemaal hetzelfde maar we pakken de draad op. En we gaan weer plezier beleven, zoals we dat samen veelvuldig hebben gedaan. De zon schijnt weer aan de horizon. En het ziet er al direct goed uit met de Coppa della Mamma in augustus en de Party-to-Fun(d) in september.

Ik ben vol vertrouwen dat we veel activiteiten kunnen hervatten en ben ervan overtuigd dat we veel nieuwe initiatieven - groot en klein - kunnen ontplooien. Met onze beleving en betrokkenheid komt dat zeker goed. En als kers op de taart volgend jaar juni ons zesde lustrum feest. Heerlijk. Ik kijk vol verwachting uit naar al het moois dat komen gaat.

En bedenk: creëer met passie! Het zal aanstekelijk werken. Ik wens jullie allen een mooi Rotary jaar toe.

A picture containing person, tree, outdoor, person

Description automatically generated

Frank Krouwels