Waterproject township in Zuid-Afrika

Rotary club Weert helpt township in Kaapstad

Rotary Club Weert ondersteunde in 2022 samen met Rotary Club Newlands en Rotary Club Noon Gun, beide uit Kaapstad, een water project in Township Europe. Township Europe is gelegen direct naast het vliegveld van Kaapstad. Er wonen 25.000 mensen in moeilijke omstandigheden. De overheid gedoogd deze townships, maar ondersteunt ze nauwelijks. Voor steun zijn deze townships afhankelijk van externe organisaties zoals Rotary International.

Het Global Grant project met een totale funding van ca. Euro 55.000,= betreft het aanleggen van een gemeenschapsplein, waterpunten, scheiding van riool en regenwater, een nieuw gemeenschapshuis en ondersteuning van een dagverblijf. Op zaterdag 9 april 2022 brachten een aantal leden van RC Weert een bezoek aan Township Europe om de feestelijke opening bij te wonen. De dankbaarheid van de township community daarbij was hartverwarmend.

Er is speciale aandacht besteed aan de borging van de gerealiseerde verbeteringen. De community heeft meegeholpen in de constructie waarbij zowel volwassenen als kinderen een rol hadden. Verder wordt het project ondersteund door Africa Unite, een organisatie die al vele jaren een verbinding heeft met het Township.

Naast de impact die dit project maakt in het Township heeft het ook gezorgd voor verbinding tussen RC Weert, RC Newlands en RC Noon Gun. Deze band en het opgebouwde wederzijds vertrouwen kan een mooie basis zijn voor mogelijke toekomstige projecten.

Eerste prijs in de #CoCreate Blue-Green Cities Design Awards in Zuid Afrika

Dit Global Grant project dat Rotary Club Weert heeft uitgevoerd in samenwerking met Rotary Club Newlands en Rotary Club Noon Gun, beide uit Kaapstad, heeft de eerste prijs gewonnen in de categorie “ Best use of water as a design informant”.

De #CoCreate Design Awards 2022 werden gepresenteerd door het Koninkrijk der Nederlanden in Zuid-Afrika (#cocreateSANL) in samenwerking met het Craft + Design Institute (CDI). De Awards benadrukken hoe betere processen, systemen en product ontwerpen kunnen leiden tot een toekomst met meer waterzekerheid, met name in een Afrikaanse context. De awards zijn bedoeld als erkenning voor degenen die gemeenschappen hebben verbeterd en die streven naar de ontwikkeling van duurzame innovaties en inclusieve systemen in Zuid Afrikaanse steden.

Volgend project wordt voorbereid

De ontstane band met de Rotary Club Newlands en Rotary Club Noon Gun (beide uit Kaapstad) en het opgebouwde wederzijds vertrouwen is inmiddels de basis voor het volgend project dat gepland is voor 2024. Rotary heeft impact en verbindt!

Mooie impressie van de aanpassingen in de Township:

Klik hieronder om de video af te spelen:

Zie onderstaand de fotoalbum van de aanpassingen in de Township: