Bericht uit Monterrey

Astrid-Irene in Monterrey

Weer een berichtje vanuit mexico. Ik zal de komende 9 dagen niet in staat zijn terug te mailen... ga vanaf vandaag tot donderdag 20 november naar San Antonio, Texas, USA. Ik ga daar deelnemen aan een model united nations conference, oftewel een simulatie van een conferentie van de verenigde naties, die 3 dagen zal duren. De rest van de tijd gaan we de stad bezichtigen. Op donderdag kom ik terug in Monterrey, en diezelfde dag vertrek ik naar een plaatsje hier ongeveer 1 uur vandaan... ik ga ''op missie''. Een tandarts in mijn rotaryclub heeft me uitgenodigd, zij gaat arme mensen behandelen die geen geld hebben voor de tandarts, en ik ga haar ''assisteren''...! Dan kom ik op zondagavond weer terug. Heb er erg veel zin in allemaal! Ik ben ook de afgelopen week goed doorgekomen, weer 3x naar de fitness (is echt nodig.. dat mexicaanse eten!!!), dansles, 2x spaans les, 2x franse les, 2x (!) uit eten geweest met mexicaanse jongens (2 verschillende haha), vergadering van het ontwikkelingswerk gehad.... zal daar wat meer over vertellen:

Meewerken in ontwikkelingswerk

Het project heet Creeser, het is een organisatie van zo'n 6 vaste vrijwilligers en daarnaast ongeveer 10 studenten die hieraan werken voor hun stage. We werken in 2 verschillende gebieden: in de buitenwijken van Monterrey en in een andere staat van Mexico; Chihuahua, in een landelijk gebied (buiten de steden dus). Het doel van deze organisatie is het overbrengen van het idee van vrede: vrede met jezelf, vrede met samenleving (community) en vrede met de natuur. De methode waarop we dit willen bereiken is door middel van het geven van workshops aan kinderen, waar we hen spelenderwijs de waarde van vrede bijbrengen. Ook geven we kinderen de mogelijkheid om naar school te gaan (hoger onderwijs) door middel van scholarships. Mijn taak in deze organisatie zal in het begin de meer ''zakelijke'' kant inhouden: het aanvragen van fondsen door middel van het schrijven van brieven naar organisaties die fondsen verschaffen. Mochten jullie toevallig ideeën hebben die mij hierbij zou kunnen helpen (wellicht kennen jullie fondsen, ect?) dan hoor ik het graag. Later (als mijn spaans beter is), zal ik waarschijnlijk ook de workshops gaan geven, wat de tijdelijke vrijwilligers in het project (de studenten die stage lopen) nu doen. Ik heb nog veel tijd, ben pas op een vierde deel van mijn tijd hier in Mexico (ja de tijd gaat toch wel snel he).

Alles dus wederom heel goed hier. Heb het nog steeds goed naar mijn zin in mijn familie, steeds beter eigenlijk aangezien de douche nu eindelijk warm water heeft (;))... ga na kerstmis naar mijn 2de gezin, ben daar al een paar keer geweest, daar woont nu namelijk een andere exchangestudent (de jongen uit Italie). Zijn ook heel aardige mensen, ga het daar ook zeker naar m’n zin hebben!

Astrid-Irene