Sharon in Durango

Voorlichting over jaaruitwisseling in Durango (Mexico)

Heb weer heel wat meegemaakt de afgelopen dagen! Afgelopen weekend bijvoorbeeld zijn alle exchange studenten van het district Chihuahua hier naar Durango gekomen (dit zijn zo´n 60 studenten). Er was hier namelijk een bijeenkomst voor alle jongeren in Mexico die het aankomende schooljaar een jaar naar t buitenland willen. Net zoiets dus als waar ik vorig jaar naar toe ben geweest in Nieuwegein, wat voor mij uiteindelijk de doorslag gaf om naar Mexico te gaan.

Spaans als voertaal

´t Was een heel lang weekend. Vermoeiend maar leuk! Vrijdag rond 5 uur s middags kwamen de eerste exchange studenten hier aan. Iedereen ging naar gezinnen hier in Durango en wij hadden dus nog een exchange student in huis. Een meisje uit Brazilie, Flavia, echt een hele leuke meid. Er waren hier zelfs families met 5 exchangees in huis! Vrijdagavond hebben we met z’n allen bijgekletst (want we hadden elkaar 3 weken niet meer gezien, sinds Chihuahua) en ieders Spaans was heel erg verbeterd. Echt grappig is dat trouwens. Er zijn namelijk mensen uit: Amerika, Canada, Frankrijk, Zwitserland, Nederland, Finland, Brazilie, Japan, Belgie, Duitsland etc. Maar we communiceren met elkaar in t Spaans. En dat gaat dus steeds beter!!! Na het bijkletsen hebben we met z’n allen heerlijk gedineerd (en jawel hoor: buiten, want dat kan hier nog!) Er was ook een meisje uit mijn klas die volgend jaar naar Australie wil. En zij had weer wat vrienden meegenomen die ik ook ken. Op een gegeven moment zijn we met deze mensen van school (4) een paar exchangers uit Saltillo die in t hotel sliepen (4) en ik dus wat rond gaan rijden in Durango. Dat houdt dus in 9 mensen in één auto. (Maar ook dat is normaal hier! En echt super gezellig, want de radio gaat aan of een cd wordt opgezet en iedereen zingt mee!) We hebben de kathedraal laten zien en vervolgens zijn we naar een bar gegaan waar nog wat vrienden van mij waren. Was echt heel gezellig. Iedereen was heerlijk aan t feesten en springen want er was een live-band. Deze dag duurde ongeveerd tot 12 uur savonds.

500 toehoorders!

De volgende dag moesten we er weer vroeg bij zijn. Om negen uur begon t programma weer. Deze dag was heel belangrijk, iedereen van de organisatie Rotary district Chihuahua was hier namelijk bij en zij gingen alle aankomende exchangees uitleggen hoe t programma in elkaar zit en wat de mogelijkheden zijn. (Leuke was trouwens dat mijn gastclub alles georganiseerd had). Wij als exchangees moesten ook vertellen over onze ervaringen hier in Mexico. In t Spaans!!!!!!!!! Was best eng. Want dan sta je opeens op een podium (met natuurlijk dat jasje aan met alle speldjes) voor een publiek (van ik denk toch wel 500 à 700 mensen) en dan moet je over je ervaringen vertellen in een andere taal! De meeste exchangees zijn hier natuurlijk ook nog maar 1 à maximaal 2 maanden! Maar het ging ons best goed af!Na deze officiele bijeenkomst mochten we allemaal een beetje vrij rondlopen in Durango. En ik had eigenlijk nog nooit zelf rondgelopen in Durango want wij wonen best ver weg van t centrum en als we hier dus komen is t even snel met de auto er doorheen crossen. Maar wat is Durango eigenlijk een mooi dorpje.

Gast-oom is niet zo streng

´s Avonds werd er een avondje uit geregeld voor ons allemaal. Was natuurlijk super lachuh, want er waren én mijn vrienden hier in Durango en de exchangees! ´t Was echt heel gezellig! Het leuke is dat mijn oom (hier in Mexico dus, hij is de broer van mijn gastmoeder) in de club zit. Hij ging dus ook mee uit en zijn vrouw ook. En deze mensen zijn dus echt heeeel cool! Ze zijn veel relaxter dan mijn gastouders (die af en toe echt wel moeilijk doen over bepaalde dingen en ik begin me er dus steeds meer aan te ergeren) ik vroeg hun dus tot hoe laat we uit gingen. Mijn gastoom: ´Het is jou avond, wat jij wilt. Tot 6 uur?!` Echt super tof! Zij zijn gewoon nog wat jonger ook qua geest en gaan ook nog steeds uit. Zij begrijpen tenminste dat ik in het weekend wil relaxen en uit wil met vrienden. Mijn gastouders (voornamelijk mijn moeder) zijn hier echt heel streng in. Ik mag namelijk maar eens in de week uit en maar tot 1 uur! Anyway, deze avond kon ik er dus even goed misbruik van maken want ik had geen tijd meegekregen. Haha, rond vier uur zijn we met de laatste groep exchangees, een chairman van Zacatecas en mijn gastoom en tante dus ergens wat gaan eten. En dat wat was niet zomaar iets. We hebben namelijk menudo gegeten. Als ik jullie uitleg wat dit is worden jullie waarschijnlijk gek! Menudo is namelijk de slokdarm (of iets dergelijks) van een koe. Maar iedereen wilde het gewoon proberen want t is hier gewoonte om t te eten in Mexico. OH MIJN GOD!!! Ik heb serieus nog nooit zoiets vies gegeten. Ik heb t ook absoluut niet opgegeten en de andere 20 exchangees met mij! Maar we hebben wel lol gehad! We kwamen rond 5 uur sochtends thuis. We waren met twee auto´s, een van mijn gastoom en een van mijn gasttante. Mijn gastoom zei toen,: ´Ik breng mijn auto eerst naar huis en dan gaan we met z’n 4-en naar Sharons huis, zodat we met z’n 4-en op ons kop krijgen.`` Mijn gastouders hebben er niet echt meer wat over gezegd alleen mijn gastmoeder natuurlijk zo van: ´´Ja, je was wel laat thuis!” Zondag morgen vertrokken alle exchangees weer! Ik heb echt een top weekend gehad!