End Polio Now

End Polio Now laatste aanvulling 04-12-2016

2016 € 270,00 via de tulpenbollenactie

2014 € 1433,00 Dit bestaat uit € 758,00 (deel )van de opbrengst van Rosétary 25-5-2014 samen met de jubileumgiften van RC Hamm € 400,00 en RC Margate € 275,00

2014 € 232,29 sponsoring Keith Rumblo-fietstocht voor End Polio Now (18-09-2014)

2015 Uit Contact.nl Zutphen-Warnsveld 15-05-2015

Rotary Club Zutphen doneert aan Nepal en End Polio Now

vr 15 mei 2015, 8:00

Zutphen - Vorige week heeft Rotary Club Zutphen een shelter box gedoneerd aan de slachtoffers van de aardbeving in Nepal. Elke box is een noodhulppakket met een ruime familietent. Met deze kwaliteitstent en andere essentiële gebruiksvoorwerpen om te kunnen eten, drinken en slapen, kunnen mensen die dakloos geworden zijn door een (natuur-)ramp zich weer tijdelijk, zeg minimaal zes maanden redden.

Zutphens Rotarylid vaccineert kinderen Pakistan.

ShelterBox is een wereldwijd Rotary initiatief; meer dan 5000 Rotaryclubs dragen hieraan bij. ShelterBox levert noodhulp in rampgebieden wereldwijd en is – dankzij het wijdvertakte Rotary netwerk – vaak binnen 24 uur nadat de ramp heeft plaatsgevonden al ter ondersteuning aanwezig in dat gebied. In totaal zijn er sinds 2011 wereldwijd nu 202 shelterboxen uitgedeeld en 1516 tenten aan in totaal 1718 families. In november 2013 heeft Rotary Club Zutphen al een bedrag ter waarde van 2,5 shelterbox gedoneerd aan de slachtoffers van de orkaan Haiyan in de Filipijnen. Iedereen kan dit wereldwijde overigens project steunen: www.shelterbox.nl. Rotary Club Zutphen zet zich al sinds 1929 (86 jaar!) in voor goede doelen middels financiële bijdrage en/of door zelf de handen uit de mouwen te steken.

End Polio Now
Zo heeft Rotary Club Zutphen recentelijk nog een bedrag van 1400 euro gedoneerd aan End Polio Now, een samenwerkingsverband van Rotary International en de Bill & Melinda Gates Foundation, opgezet om polio (kinderverlamming) uit de wereld te krijgen. Op het oog wellicht een onmogelijke opgave, maar na zo'n dertig jaar vaccineren voorlichting zijn er van de 125 landen nog maar drie over waar polio actief voorkomt (Pakistan, Afghanistan en Nigeria). Het lijkt dus eindelijk mogelijk deze ziekte een halt toe te roepen. Rotary Club Zutphen draagt daar graag haar steentje aan bij. Het geld zal gebruikt worden voor aanschaf van vaccinatie materiaal en voor rioolonderzoek om vast te stellen waar nieuwe gevallen van polio ontstaan. Het gedoneerde geld is o.a. ingezameld door de Rotary leden middels de Rosetary die ze in de zomer van 2014 op Vesting Bronsbergen hebben georganiseerd.

Zutphens Rotarylid vaccineert zelf
Naast de financiële bijdrage is het Zutphense Rotary clublid Michaël Kors afgelopen oktober in Lahore, Pakistan geweest als lid van een klein Nederlands Rotary team. Een week lang trokken ze op met Pakistaanse Rotarians om – voornamelijk in krottenwijken – kleine kinderen te vaccineren. Helaas zijn ook in 2014 nog 320 kinderen besmet met polio in Pakistan. Vaccinatie blijft dus hard nodig daar, waarbij de Pakistaanse overheid en Rotary hand-in-hand optrekken om het te bestrijden. Elke drie maanden zijn er nationale vaccinatieronden waarbij van deur tot deur wordt gegaan en elk klein kind twee druppels van het medicijn in de mond gedruppeld wordt. Lahore is daarvoor nog een relatief veilig gebied voor de vaccinatieteams, maar in het Noorden van Pakistaan, een bergachtig gebied tegen de grens van Afghanistan, gaan de vaccinatieteams vaak met gevaar voor eigen leven op pad. In die gebieden heerst de Taliban, die tegen elke vorm van vaccineren is.

Geheel belangeloos
Goed om te weten dat alle Rotary leden die meegaan hun eigen reis- en verblijfskosten betalen en vakantiedagen opnemen om dit werk uit te voeren. Geheel onbaatzuchtig en ook een goed voorbeeld van het motto van de Rotary: Serve above self. Al het geld dat wordt ingezameld komt dus ook daadwerkelijk ten goede aan de bestrijding van End Polio Now.

Nieuwe doelen Rotary Zutphen
Rotary club Zutphen blijft samen in clubverband de schouders onder diverse goede doelen projecten zetten dichtbij, zoals NL-Doet en Kunst aan de IJssel en verder weg voor End Polio Now. Kijk voor een actueel overzicht of meer informatie op de website.

www.rotary.nl/zutphen
www.shelterbox.nl