Nationaal Integratiediner 13-10-2016 in het Stedelijk Vakcollege

Nationaal Intergratie Diner

Donderdag 13 oktober 2016, tweede Nationaal Integratiediner in Zutphen

Ook dit jaar heeft Rotary Zutphen weer op lokaal niveau aangehaakt aan het Nationaal Integratie Diner, weer in samenwerking met Het Stedelijk Vakcollege in Zutphen.

Concreet betekent het dat 13 oktober 22 leerlingen met diverse culturele achtergronden gerechtjes hebben gekookt voor ongeveer 70 genodigden, voor het merendeel de ouders, waarbij docenten die leerlingen hebben begeleid bij de voorbereiding.

Het was een gezellige kookmiddag, gevolgd door een genoeglijke en smakelijke maaltijd.

Maar het ging om meer.

Tijdens het koken al en later tijdens de maaltijd kwamen gesprekken op gang over de gerechten, de producten en het land van herkomst.

Leerlingen die elkaar op het schoolplein nauwelijks aankijken, hielpen elkaar en maakten pret in de grote keuken. Ouders die nooit naar school komen, hadden nu een genoeglijke avond samen met leerkrachten en andere ouders.

Bij het samen koken en samen eten ontstaan gesprekken tussen mensen met diverse achtergronden. Samen koken en eten verkleint de afstand tussen mensen, neemt drempels weg en doet vooroordelen verdwijnen.

Integratie is een groot woord, maar wanneer een paar vooroordelen weggehaald of voorkomen zijn en als tussen ouders en leerlingen wederzijds meer dan gebruikelijk interesse is getoond, is wat ons betreft een stap gezet en het integratiediner geslaagd.