Flora dokters 2020-2021

De Florakokjes is een van de activiteiten die regelmatig financiële   ondersteuning krijgen van de Rotary Nieuwendam.

Het is nu bijna een jaar geleden dat Anne vroeg om een aantal vrijwilligers om de Florakokjes te helpen.

Chantal, Hilde en ik hebben onze hulp aangeboden en tot juli 2020 hebben we de Florakokjes kunnen helpen door op de donderdag langs 10 adressen te gaan om een tas met eten af te leveren.

Er bleek achter de voordeur van de bewoners in Floradorp veel verdriet, angst, armoede en eenzaamheid te zijn en Covid verergerden deze problemen.

In de zomermaanden was het even niet nodig, maar begin oktober vroeg Esmeralda weer onze hulp in.

Zij is de grote stuwende kracht achter deze informele voedselbank en zorgt dat meer dan 150 families wekelijks een volle  boodschappentas krijgen.

Ondertussen was er ook een heel goed en constructief overleg  opgestart met alle formele en informele  organisaties die zich inzetten voor ondersteuning van mensen in Amsterdam Noord.

Anne heeft altijd heel goed contact gehad met de Florakokjes en is afgelopen maanden regelmatig  bij dit overleg geweest.

In oktober heeft Esmeralda dus weer onze hulp ingeroepen.

Wij  hadden ondertussen de geuzennaam de"Flora-dokters van de Rotary" gekregen!!.

Hilde, Chantal en ik maakten onderling een schemaatje en reden iedere donderdag langs inmiddels 14 adressen in Floradorp en omgeving.

De meeste  mensen waren op hoge leeftijd; slecht ter been; hadden een broze gezondheid, psychiatrische problemen of slechte longen, waardoor zij nauwelijks buiten kwamen

Wij waren vertrouwd gezicht voor hen. We  maakten met iedereen een praatje en rapporteerden  terug aan Esmeralda als we iets bijzonders tegen kwamen.

Sinds deze week  hebben de Florakokjes de dag van voedseldistributie veranderd van de donderdag naar de zondag.

Hilde en Chantal vonden dat geen probleem. Ik heb me ivm deze wisseling van de dag  teruggetrokken, maar blijf  eerste reserve voor hen!

Een van de dames waar we wekelijks langskomen wordt eind april 92 jaar!!

Zij is al een jaar niet buiten geweest.

Wij gaan haar op  haar verjaardag verrassen met een bos bloemen en gebak!!

Ze kijkt uit naar de zomer, dan zullen  we weer een wandeling in de rolstoel maken door het Noorderpark .

Vooralsnog gaan de Floradokters door tot begin juli.

Hartelijke groet!!

De Floradokkies