Persbericht 13 december 2017

Baarn, 13 december 2017

Kwekerij Amerpoort: 30% meer omzet

Sneeuwbaleffect na actie Rotary Baarn-Soest

Door: Marina Heij (Rotary Baarn-Soest)

Onder het motto van ‘Een tractor voor Amerpoort: die kar trekken we samen!’ organiseerde Rotary Baarn-Soest afgelopen voorjaar een sponsor/veilingdiner bij Amerpoort, het sluitstuk van een succesvolle sponsoractie. De opbrengst van 34.500 euro overtrof alle verwachtingen en de nieuwe tractor kon worden aangeschaft. We zijn nu een half jaar verder. “De nasleep van de actie is gigantisch.”

Een doordeweekse dag, Nieuwenoordlaan tussen Baarn en Hilversum. Het sneeuwt, en niet zo’n klein beetje ook. De Kwekerij van Amerpoort ligt er tegen de achtergrond van de intens grijze lucht wat troosteloos bij. Maar schijn bedriegt. Binnen is het gezellig, de kassen ogen fris en fruitig, de sfeer is gemoedelijk en cliënten lopen af en toe binnen met rode pepertjes, pompoenen, prei en spitskool. “Voor de verkoop”, licht coördinerend begeleider Sander Meijer toe, terwijl wij meer dan hartelijk worden begroet door Helmert, Gijs, Ton en Hans: cliënten met een licht tot matig verstandelijke beperking die hier midden in de natuur een zinvolle vorm van dagbesteding krijgen aangeboden. Sander (vrolijke lach, tikje bescheiden, vaderlijk en lief): “We zijn allemaal super blij met de nieuwe tractor. Veel cliënten die hier werken, dachten dat het niet zou lukken. “Krijgen we echt een nieuwe tractor, Sander?”, vroegen ze steeds opnieuw. Ze geloofden er helemaal niets van! Totdat het nieuwe, knalrode exemplaar na de actie van Rotary Baarn-Soest kwam voorrijden. De cliënten stonden te juichen en iedereen moest komen kijken.”

Zelfvertrouwen

Vanwaar dit enthousiasme? Sander: “Het betekent nogal wat voor ze, dit nieuwe voertuig. Allereerst omdat een aantal cliënten nu voor het eerst zélf een tractor kan besturen – dat doet iets met ze. De oude tractor was log, had veel dode hoeken en kon alleen door een begeleider worden bediend. De nieuwe daarentegen beschikt over een op afstand bedienbare noodstop. Wij hoeven er dus alleen nog maar naast te lopen, de cliënt bedient de knoppen en de pedalen. Dat is een geweldige sprong vooruit en betekent een flinke boost voor hun zelfvertrouwen. Zelfs het inparkeren gaat goed. Dat vonden wij waarschijnlijk een stuk spannender dan de cliënten zelf.”

De tractor wordt onder meer ingezet om het land te frezen en om te spitten. Dat was al jaren niet gebeurd, weet Sander. “Nu is de grond lekker los en daardoor voor onze cliënten een stuk gemakkelijker te bewerken. De Kwekerij als werkplek wás al populair, maar nu helemaal.”

Tamtam

Maar er gebeurde meer. Nadat Rotary Baarn-Soest eind maart van dit jaar de actie op touw zette om de oude tractor van De Kwekerij te vervangen, lijkt er sprake van een onverwacht sneeuwbaleffect.

Het hoogtepunt van de tractoractie betrof een sponsor/veilingdiner in samenwerking met medewerkers, cliënten en vrijwilligers van Amerpoort. Met 180 genodigden was het evenement volledig uitverkocht. “Het lijkt wel of iedereen na die avond ineens De Kwekerij weet te vinden”, zegt Sander zichtbaar tevreden. “Onze omzet is sindsdien met 30% gestegen. Ongekend. Dat komt waarschijnlijk door de tamtam die na de actie is ontstaan, ook op social media. De nasleep is gigantisch. Onverkochte groente en fruit die wij voorheen moesten doordraaien, worden nu netjes verkocht.”

Met de extra omzet die Sander en consorten maken, is er ook ineens geld om wat extra’s te doen. “We hebben intussen al onze bladblazers, heggenscharen en andere apparaten die met een benzinemotor werken, kunnen vervangen voor apparaten op groene stroom – een stuk duurzamer. En we konden voor het eerst in jaren weer eens sfeervolle kerstverlichting aanschaffen.”

Omgekeerde integratie

Het mooiste van alles? “De tractoractie van Rotary Baarn-Soest heeft bijgedragen aan omgekeerde integratie, en dat is toch ons hoofddoel. Daaronder verstaan wij dat mensen van buitenaf óns komen bezoeken, in plaats van dat onze cliënten in de wijk gaan wonen. Die extra aanloop van nieuwe bezoekers naar De Kwekerij vinden onze cliënten razend interessant. Ze genieten echt van nieuwe gezichten. Je moet je voorstellen dat zij normaal gesproken niet veel meer zien dan deze omgeving, hun begeleiders en hun mede-cliënten. De nieuwe aanwas van klanten die hier bloemen, planten, fruit en groente kopen is dus ook in dat opzicht zeer waardevol.”

Vanwege het succes denkt Rotary Baarn-Soest op dit moment na over mogelijke nieuwe acties voor De Kwekerij. De Rotarians geloven dat je veel voor anderen kunt betekenen zonder ingewikkelde toestanden: samen de schouders eronder en gaan, ook dicht bij huis.

“Wil je nog wat kopen?”, vraagt één van de cliënten voordat wij aanstalten maken om huiswaarts te keren. Dat aanbod slaan we natuurlijk niet af. Met een tas vol groente - voor een prikkie en verser dan vers – een grote grijns en een goed gevoel trotseren wij de striemende sneeuw. De rode tractor rijdt ondertussen langzaam richting composthoop. Met cliënt Helmert trots aan het stuur.

(Foto: Jeroen Gerritsen, Rotary Baarn-Soest)

BIJSCHRIFT

Cliënten van De Kwekerij van Amerpoort en hun begeleider Sander Meijer (linksboven) op de nieuwe tractor, aangeschaft na een succesvolle actie van Rotary Baarn-Soest. (Foto: Jeroen Gerritsen)

Noot voor de redactie. Voor meer informatie of beeldmateriaal:

Marina Heij, PR-commissie Rotary Baarn-Soest. M: 06 216 72 480, info@marinaheij.nl