Geschiedenis TRF

1917

The Rotary Foundation wordt opgericht als een ‘endowment fund’ (dotatiefonds) door Arch Klumph, de zesde president van Rotary International (RI) met als doel ‘doing good in the world’, de missie (en het motto) die nog altijd opgaat.

1928

op de Conventie krijgt de stichting zijn huidige naam: The Rotary Foundation.

1929

de Foundation doneert zijn eerste gift van vijfhonderd dollar aan de Society for Crippled Children (nu: Easter Seals).

1947

het eerste programma treedt in werking: de Fellowships for Advance Study (nu: Ambassadorial Scholarships).

1965-66

drie nieuwe programma’s gaan van start: Group Study Exchange, Awards for Technical Training en Grants for Activities in Keeping with the Objective of The Rotary Foundation. Deze laatste wordt later omgedoopt in Matching Grants.

1978

TRF introduceert de 3-H Grants (Health, Hunger and Humanity) die het project financieel ondersteunen om zes miljoen kinderen in de Filippijnen tegen polio in te enten.

1983

TRF wordt omgezet in een ‘not-for-profit corporation’, volgens de wetgeving van de staat Illinois in de VS.

‘End Polio Now’ wordt gelanceerd om polio wereldwijd uit te bannen.

1987-88

de eerste Peace Forums leiden tot de Rotary Peace Fellowships.

2013

met een vernieuwd systeem van (district- en global) grants kan elke Rotarian meer (financiële) ondersteuning krijgen om lokaal en internationaal hulp te bieden.

2017

het honderdjarig bestaan van TRF wordt wereldwijd gepast gevierd en op de RI Conventie in Atlana feestelijk afgesloten.

Ga naar de website van 100 jaar Rotary Foundation voor alle informatie over de historie van Rotary TRF.