AANPASSEN ROTARYREGELS

MEER INFO...

councils on resolutions and legislation

door Hans Jansen, districtsvertegenwoordiger bij de councils on resolutions and legislation

Democratie is een groot goed, ook binnen Rotary. Het hoogste democratische orgaan binnen de Rotaryorganisatie is de council on legislation (CoL). De council vormt het Rotaryparlement en ieder district kent een vertegenwoordiger. Door stemmingen kan ieder district invloed uitoefenen op de koers en besluitvorming. Eens per 3 jaar vindt een fysieke bijeenkomst plaats waar gestemd wordt over aanpassingen (amendementen) van de basisdocumenten, zoals de statuten. Daarnaast komt men eenmaal per jaar online bijeen. Dan wordt gestemd over verzoeken (resoluties) aan de Rotaryboard om actie op bepaalde onderwerpen te ondernemen. Alle districten en clubs kunnen amendementen of resoluties indienen.

In november konden de 520 districtsvertegenwoordigers weer online stemmen. Ongeveer 420 van hen hebben hun districtsstem laten horen inzake 26 ingediende voorstellen. Aangenomen zijn 7 voorstellen. Een deel ervan heeft bijvoorbeeld betrekking op het functioneren van de RI-board. Bijgaand de link naar alle voorstellen en de link naar de uitkomsten van de stemming en mijn stemgedrag.

In principe mag de districtsvertegenwoordiger stemmen zonder last of ruggespraak. Echter ik zoek een aantal vrijwilligers die eens per jaar gezamenlijk de voorstellen willen bespreken om zodoende een meer gewogen positie als district in te nemen.

Mocht je geïnteresseerd zijn dan hoor ik het graag,