VOCATIONAL SERVICE

Beste leden van district 1590.

Allereerst wil ik jullie namens ons districtsteam een heel gezond en voorspoedig 2024 wensen.

RI-maandthema: vocational service

In de maand januari staat voor Rotary International vocational service als thema centraal. Vocational service is één van de vijf 'avenues of service'. Binnen vocational service staat de vraag centraal: hoe kan ik me dienstbaar maken aan de samenleving via mijn beroep. Vocational service staat aan de basis van Rotary en hiermee onderscheidt Rotary zich ook van andere serviceclubs. Bij vocational service horen het stimuleren en toepassen van hoge ethische normen in bedrijf en beroep. Daarnaast wordt maatschappelijke problematiek vanuit verschillende beroepen (classificaties) bezien en herkenbaar gemaakt in de club.

Hoe kunnen we binnen onze club inhoud geven aan vocational service?

Je kunt dan denken aan de volgende activiteiten:

• beroepspraatje
  • levensbericht
  • bedrijfsbezoek
  • 5-minutenpraatje
  • dialoog actueel onderwerp
  • lagerhuisdebat / stellingenspel
  • dilemmabespreking – ethisch handelen in je beroep
  • beroepenvoorlichting
  • stageprojecten
  • new generations exchange (NGE)
  • Rotary youth leadership awards (RYLA)

commissie vocational service

Voor een workshop ethische dilemma’s kun je contact opnemen met de commissie vocational service van ons district. Binnen ons district is Veronica van der Goot (RC Lelystad-Batavia) voorzitter van de commissie.

Naast Veronica zijn Steven Helfrich (RC Appingedam-Delfzijl, regio 2), Johan van der Veen (RC Oosterwolde, regio 3) en Lily van Diepenbrugge (RC Raalte, regio 4) lid van de commissie. Ook als je in je club vragen of ideeën hebt over vocational service, kun je Veronica of één van de commissieleden hiervoor benaderen.