INTERNATIONAL ASSEMBLY

door Francie Kaaijk, gouverneur 2024-2025

Samen met zes inkomend gouverneurs van Nederland bezocht ik in januari dit jaar de International Assembly in Orlando, Florida. Wij volgden daar een scholing t.b.v. onze rol als gouverneur in het komend Rotaryjaar. Ook gaf het de mogelijkheid veel contacten in het internationale netwerk op te doen.

We leerden nóg meer wat onze verantwoordelijkheid als gouverneur zal zijn. Een week lang werden wij bijgepraat over de topics van Rotary (End Polio Now, ledenbeleid, hoe passen we ons aan in de huidige tijd etc.) en ingeleid in het thema voor het Rotaryjaar 2024-2025: The Magic of Rotary.

• Het thema is gekozen door de inkomend President Stephanie Urchick (zie foto). Misschien meer dan andere leden ziet Stephanie de Rotary als haar familie; een grote internationale familie die veel goede doelen nastreeft en verwezenlijkt. Via YouTube is haar toespraak te volgen: Rotary International Assembly 2024: GS1 - RIPE Stephanie Urchick Announces 24-25 Presidential Theme. Tijdens de trainingsweek werd er veel genetwerkt. Ik heb bijvoorbeeld met DGE Todd Restel (Wisconsin) en DGE Agnes Batengas (Tanzania) de mogelijkheden voor een gezamenlijke global grant in Tanzania besproken. De resultaten zijn veelbelovend. Zie foto.

Er was ook een culturele avond waarbij alle nationaliteiten zich konden presenteren; veel participanten hadden zich getooid in hun nationale klederdracht. Onze partners hebben zich daar flink voor ingezet.

Na afloop van de intensieve trainingsweek bezochten wij een vijftal Rotaryclubs waarbij ook de huidige president, Gordon McInally, aanwezig was. In klein gezelschap konden wij van gedachten wisselen. Al bijna 50 jaar organiseren de vijf clubs uit Florida na afloop van de scholing een programma voor een aantal inkomend gouverneurs dat deelneemt aan de assembly. Geweldig dat en hoe zij dit doen! (zie filmpje van toespraak Gordon McInally.) We concludeerden dat de Amerikanen goed zijn in presenteren. We ervoeren een groots opgezet programma, zeer professioneel geleid en uitgevoerd. Een mooie ervaring