Februari 2024 Filipijnen

Handen uit de mouwen, heel ver van huis

Het is alweer zes jaar geleden dat vier leden van Rotaryclub Zevenbergen e.o. voor de eerste keer afreisden naar het Filipijnse eiland Negros. Ze waren daar niet om aan het parelwitte zandstrand te liggen, maar om mensen die in een hutje van zeil en sloophout aan dat strand wonen, te helpen aan een orkaanbestendige woning.

De Rotaryclub kwam dit ‘project’ op het spoor toen ze zoekende waren naar een langjarige besteding van fondsen, waarbij meer komt kijken dan een cheque uitreiken en geld overboeken. Echt de handen uit de mouwen, een spraakmakend project en hulp aan een kwetsbare groep, dat waren de eisen die aan het te vinden project gesteld werden. Ze kwamen per toeval in contact met een Nederlandse groep vrijwilligers die al eerder een bouwreis naar de Filipijnen maakten. Na een kennismaking en het uitwisselen van plannen en ervaringen is in 2018 een eerste reis onder hun vleugels ondernomen.

Een bouwreis is een onvergetelijke ervaring gebleken voor de inmiddels 12 leden die de afgelopen jaren naar de Filipijnen zijn gegaan om daar te sjouwen, scheppen, betonijzer te vlechten, te metselen, verven, lachen, bier te drinken en kennis te maken met de lokale bevolking.  Want de toekomstige bewoners helpen ook mee met de bouw, evenals een lokale aannemer voor het serieuze werk en de aansturing.

Het bekijken van de hutjes aan het strand waar alles steeds van de grond moet omdat het anders wegspoelt als het vloed wordt en waar de keuken niet meer is dan een plank met een teiltje hebben diepe indruk gemaakt. Maar ook de blijdschap van de mensen maakt indruk als ze de sleutel krijgen van hun huis met een elektrische aansluiting, ramen en een deur die regen en wind tegenhouden en een toilet.

Eind januari 2024 reizen vijf leden van Rotaryclub Zevenbergen e.o. voor de laatste keer af naar de Filipijnen. Na vijf bouwreizen gaat de club stoppen met dit project, ondanks dat daar nog veel werk te verzetten is. Het is tijd voor een ander project vinden ze. Maar misschien is er een Rotaryclub die het project over wil nemen? Alle ins en outs worden graag gedeeld en je weet hen vast te vinden.

> Terug naar de maandbrief februari 2024