Speeddaten met Professionals 2024

“Dit lijkt me een mooi beroep” – 400 leerlingen speeddaten met professionals.

Wat houdt het vak in, wat is er leuk aan het werk van een notaris, hoe is het om voor de klas te staan, welke vakken passen bij het beroep van een software ontwikkelaar, hoe ziet een dag van een politieagent er uit, wat doe je als je je richt op innovatie in voeding of werkzaam bent in de ontwikkeling van plastics? Maar liefst 400 leerlingen waren donderdag 29 februari jl. naar Van Der Valk in Duiven gekomen om kennis te maken met professionals in vele beroepen.

“Als je je wilt richten op duurzaamheid, waar ga je dan werken?” vraagt een leerling van het Liemers College uit Zevenaar aan een professional. “Ik vind het lastig om een vervolgopleiding te kiezen” is een veelgehoorde vraag. Zo maar enkele vragen van de honderden leerlingen op de speeddate avond.

100 Professionals

De organisatie van het speeddaten met professionals ligt in de gezamenlijke handen van de Rotaryclubs uit Zevenaar, Duiven en Arnhem-IJssel en de decanen van een zestal scholen uit Zevenaar, Duiven en Arnhem: het Liemers College, Candea College, Lorentz Lyceum, Beekdal Lyceum, Olympus College en Stedelijk Gymnasium. De Rotary levert 100 professionals met maar liefst 90 verschillende beroepen. “Naast professionals uit de Rotary boren we ons netwerk aan en proberen we zoveel mogelijk verschillende beroepen te mobiliseren. Dit doen we in samenspraak met de decanen. We hebben het aantal professionals dit jaar uitgebouwd naar 100. Tevens hebben we het hoogste aantal leerlingen ooit, vele tezamen met ouders, kunnen helpen in het maken van keuzes van het profiel en vervolgopleiding” aldus Bert Cornelese namens de Rotaryclub uit Zevenaar.

Drukte en wachtrijen

De vele professionals zijn ingedeeld in diverse beroepsgroepen die allemaal een kleur hebben. De leerlingen vinden de juiste ‘speeddate tafel’ middels een lijst die ze via een QR code op hun mobiel hebben. Ouders helpen mee om de juiste tafel te vinden en zijn soms onderdeel van het gesprek tussen de professional en de leerling. “Dit is een uniek evenement voor de leerlingen. Waar heeft een leerling de gelegenheid om zoveel professionals op een avond te spreken? Bij diverse beroepen is het zeer druk en zijn er wachtrijen voor een gesprek. Sommige leerlingen zijn definitief overtuigd van hun favoriete beroep na het gesprek, dat is toch fantastisch?” zeggen Sonja Froon, decaan van het Liemers College uit Zevenaar en Jan-Hendrik de Jonge, decaan van het Candea College uit Duiven.

Al 10 jaar een succes

“Wat een mooi evenement voor iedereen. Ik ben blij dat ik leerlingen, en daarbij ook de ouders en de decanen, heb mogen helpen om goede toekomstkeuzes te maken. Dit doen we voor de kinderen”, aldus Gijs Weenink, Manager Productontwikkeling bij Royal Fassin. Zijn ‘buurman’ in de zaal Marcel Hennekes van BE Semiconductor Industries en ‘buurvrouw’ in de zaal bedrijfsjuriste Vattenfall Lot Nelissen onderstrepen dit volledig.

De Rotaryclubs zijn gemotiveerd om dit evenement ook volgend jaar weer te organiseren, tezamen met de decanen van de diverse scholen.