Gonnie Jongmans award 2017

Gonnie Jongmans Award 2017

GJ Award 2017 uitgereikt aan Bee Collective uit Maastricht

Jaarlijks kent Rotary Club Elsloo Maaskant een onderscheiding toe aan een project in de regio dat zich onderscheidt op het gebied van gezondheid en milieu, en daarnaast een educatief aspect kent. De Gonnie Jongmans Award is ingesteld ter nagedachtenis van de eerste voorzitter van de Club, Gonnie Jongmans- Liedekerken, tevens de eerste arts/medisch milieukundige van Limburg. Aan de Award verbonden is een geldprijs, alsmede een uniek – op het prijswinnend project toegesneden - glaskunstwerk met bijbehorende oorkonde van de hand van Maria Bemelmans, kunstenares en lid van onze Club.

De Stichting Bee Collective is een coöperatie van imkers en ontwerpers die zoeken naar nieuwe manieren om bijen houden in een hedendaagse omgeving te stimuleren en mogelijk te maken. Het collectief zet zich daarmee in om het belang en functioneren van de bij meer bekendheid te geven en nodigt iedereen uit om bijen te gaan houden.

Bee Collective is in oktober 2012 opgericht en gevestigd in Maastricht. Een van de projecten van het collectief, de Sky-hive, een 7 meter hoge paal die het mogelijk maakt om bijen op een veilige en zichtbare manier te houden in de openbare ruimte, werd voor het eerst geplaatst in het tijdelijke Sphinx park. De twee bijenvolken op de Sky-hive werden verzorgd door een groep omwonenden onder begeleiding van een ervaren imker. Inmiddels hebben de bijen een nieuw thuis gevonden in het Fronten park in Maastricht. In september 2014 werd een eerste Sky-hive in Hasselt, België geplaatst en op 7 september 2017 zal een Sky-hive in de gemeente Nuth worden ingehuldigd.

C:\Users\Van der Ent\Pictures\2017_09 GJA 2017\selectie GJA 2017\DSC07576.JPG

C:\Users\ron\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\kunstwerk.png