Het bekoorlijke wezen uit een bijzonder mooie Russische fabel dat in het hart van het woud leeft. De bewaker van de schoonheid en van de liefde, wiens magische veer toverkrachten schenkt aan de prins, die daardoor beroemd en welvarend wordt en tenslotte het hart van zijn geliefde verovert...

Het is een feeërieke en grandioze legende uit een grote Russische traditie. Een verhaal dat zo romantisch is dat het voor vele kunstenaars, dichters en componisten na al die generaties nog steeds een bron van inspiratie blijft. En voor kinderen van deze tijd een object om over voort te dromen.

jubileum

In 1998 was het 25 jaar geleden dat Rotaryclub Emmen werd opgericht. Bij de voorbereidingen voor de viering voor dit jubileum is in de ledenvergadering besloten om een cadeau aan te bieden aan de samenleving van Emmen. Het cadeau zou smaakvol, omvangrijk, herkenbaar, permanent en mogelijk initiërend moeten zijn.

In 1998 werd een prijsvraag uitgeschreven, waaraan 22 kunstenaars uit Nederland en België deelnamen met 24 ontwerpen.

In juni 1998 is door een jury van deskundigen en leken, aan de hand van een programma van eisen, een keuze gemaakt uit de inzendingen.

De Vuurvogel scoorde bij alle geledingen veel hoger dan de andere ontwerpen. Dus werd opdracht verleend aan Cornelis Huisman en werd het schaalmodel op 26 juni 1998 aan de leden feestelijk gepresenteerd.

Cornelis Huisman

Cornelis Huisman, geboren op 9 december 1939, is ornamentist. Hij is autodidact en een typisch product van werktuigkundige oorsprong. Door zijn werkend bestaan als scheepswerktuigkundige en daarna als petroleum engineer, ontwikkelde hij een groot respect voor de oerkrachten der natuur. Vergaande inventiviteit en een brede beschouwing van zijn wereldomvattend werkterrein bepalen de vorm van zijn werken. Zijn artistieke inspiraties gaan dan ook bij voorkeur uit naar dynamische objecten die meestal worden uitgedrukt in de vorm van windwijzers en andere kinetische vormen. Zijn idee omtrent zijn werken, bestaat uit het  mensen een goed gevoel te geven bij het zien van zijn werken. Wanneer dat lukt, is volgens hem het werk geslaagd.

De Vuurvogel is een windwijzer en zal dus steeds, afhankelijk van de windrichting, een andere stand aannemen en daardoor ieder moment weer verbazen met zijn schoonheid.