xx

Update Project Naleli Business Bikes

Jullie moeten de groeten van Enelise hebben.

Enelise Mbangula woont in Zambia, in een dorpje ongeveer tien kilometer buiten Livingstone. Rond haar huisje kweekt ze groente, aardappels, kool en ook tomaten. Elke dag gaat ze naar een markt in de buitenwijken van Livingstone om daar haar spullen te verkopen en dingen te kopen die ze zelf thuis nodig heeft. Tot voor kort deed ze dat lopend – kilometers heen en kilometers terug met een zware last op haar hoofd. Veel tijd blijft er dus niet over voor haar gezin, voor sociale contacten. Er is geen openbaar vervoer van haar dorpje naar de markt en als het er al zou zijn, zou ze dat niet kunnen betalen. Arme mensen verplaatsen zich te voet.

In 2019 werd onze Rotaryclub benaderd door de stichting Flow & Go Foundation met de vraag of onze club wilde deelnemen aan een fietsenproject in Livingstone. We hoefden niet lang na te denken – een mooi project: “een fiets is een stap uit de armoede”. De Flow & Go Foundation had de nodige contacten in Livingstone. Door middel van de “Naleli Women Initiative” begeleiden zij 600 vrouwen – training in (eigen) ondernemerschap en ondersteuning met microkredieten. Vanuit onze club kwam het voorstel een districtsgrant aan te vragen. Hoe moest dat ook alweer? Waar begin je aan? Ach – je moet er even voor gaan zitten, af en toe wat hulp vragen bij de Rotary Foundation functionaris, enkele A4-tjes invullen en de club vragen of ze het project financieel willen steunen. Onze club doneerde € 2500,-. Vanuit Rotary International werd in de vorm van een districtsgrant hetzelfde bedrag geschonken.

Het meeste werk werd gedaan door de stichting Flow & Go Foundation. Via hen kwamen we in (het vereiste) contact met de Rotary Club in Livingstone, door hen werd een bankrekening geopend en werden afspraken gemaakt met de plaatselijke fietsenhandelaar om 22 “Buffalo bikes” aan te schaffen.

22 vrouwen kregen een fiets. Of eigenlijk: ze leasen de fiets voor een bedrag van € 5,- per maand en na drie jaar zijn ze eigenaar ervan. Door het geld dat zij betalen sparen ze voor een tweede fiets voor een collega- onderneemster. Gezien het feit dat ze bekend zijn met microkredieten heeft dit geen problemen gegeven. Sindsdien gaat Enelise op fiets naar de markt met haar handel op de bagagedrager. Ze is niet zo lang meer onderweg, komt niet meer doodmoe thuis, heeft meer tijd voor haar gezin en sociale contacten. Zo nodig pakken haar kinderen de fiets om boodschappen te doen en op die manier hun moeder te helpen.

Mooi, hè - zo’n project. Het is niet wereldschokkend, maar betekent wel een wereld van verschil voor een aantal mensen. Mooi, hè - dat we dit als Rotary club konden doen. Nogmaals: het kost wat tijd, maar wat krijg je er niet voor terug? Misschien moeten we eens kijken of we weer zoiets kunnen doen? Stel dat je zoiets met de drie Emmer clubs zou kunnen organiseren, of met onze drie zusterclubs in het buitenland. Uiteindelijk zijn wij toch allemaal lid van Rotary International.

Oh ja – jullie moeten natuurlijk ook nog de groeten hebben van de 21 collega’s van haar.

MEER INFO >>>

deel deze pagina: