Reanimatie cursus

16 oktober was de dag van de reanimatie – en de week ervoor hebben 10 Rotarians van Ernst Jan van Eijk geleerd dat reanimatie het verschil kan maken tussen leven en dood.

Ernst Jan is professioneel opleider van voor Eerste Hulp. Hij doet dit vanuit zijn eigen onderneming; meer informatie op www.vaneijkeerstehulpopleidingen.nl

In Nederland is er een grote beschikbaarheid van AEDs en stijgt het aantal mensen dat is aangesloten op de App  Hartslagnu.nl. Dit is belangrijk want bij een hartstilstand – Ernst Jan spreekt liever van Circulatiestilstand - telt elke minuut.

De cursus zelf bestond uit meerder stappen die je moet nemen bij het reanimeren:

Eigen en andermans veiligheid

Schud patiënt licht en spreek patiënt aan

Instrueer omstanders tot bellen 112 en halen AED

Check ademhaling, normaal: dan stabiele zijligging. Niet normaal ->

Beging reanimatie (30 om 2, 30 om 2, 30 om 2,….)

Zodra AED er is, aansluiten en de instructies volgen.

Vervolgens zijn we dit gaan oefenen op Little Anne – een oefenpop voor hartmassage en mond-op-mond beademing. Na veel oefenen – en het is een stuk zwaarder dan je denkt - hebben we allemaal de vaardigheid onder de knie, en mogen we ons opgeven bij  hartslagnu.nl . Al je dat doet kan je opgeroepen worden in het geval er in een straal van 2.5 km iemand onwel wordt.

A group of people sitting in chairs in a room

Description automatically generated

A person practicing cpr on a mannequin

Description automatically generated