ROPO: een korte geschiedenis

Het eerste transport naar Roemenië in 1993

Een korte geschiedenis van de ROPO

Hulp aan kindertehuizen in Polen en Roemenië

Al meer dan 20 jaar zet Rotaryclub het Westland zich actief in voor kindertehuizen in Polen en Roemenië. In samenwerking met Rotaryclubs ter plekke wordt al die jaren hulp geboden aan wees kinderen die het moeilijk hebben: voornamelijk door ondersteuning bij en financiering van inrichting van een aantal kindertehuizen.

De start van ROPO

Het begon allemaal op maandag 12 september 1993. Uit Naaldwijk vertrok een konvooi met hulpgoederen richting Roemenië. Dit initiatief werd samen met de Engelse Rotary club Clacton on Sea genomen. Doel was hulp in de Roemeense gemeente Clui. Uiteindelijk werd in die jaren maar één keer hulp aan Roemenië gegeven. Hierna richtten we ons meer op hulp aan Polen. Toch werden de eerste twee letters RO van Roemenië meegenomen in de naam van de commissie van Rotary het Westland die nu nog steeds bestaat en hulp biedt aan kinderen in Roemenië en Polen: ROPO.

Hulp aan Polen

Tussen 1996 en 2008 zijn een groot aantal weeshuizen in Polen gerenoveerd met directe steun van de ROPO: in Namyslów , Sowcwczyce, Strzegow, Bierutów, Krasnym Polu, Baków en Bogacia werd hulp geboden. Daarnaast werd in die jaren ook een klein project in Kosovo (het vroegere Joegoslavië) ondersteund. De totale kosten en ondersteuning van die projecten bedroeg maar liefst 235.000 euro.

Een nieuwe uitdaging: Sibiu in Roemenië

Omdat de financiële situatie in Polen snel verbeterd en de vraag naar hulp minder werd zocht ROPO een nieuwe uitdaging. In 2009 kwam er contact tot stand met de Rotary club in Sibiu. In die tijd had Roemenië geen goede naam. Het werd niet als een betrouwbare partner gezien; corruptie was een veel voorkomend probleem. Dat was de reden om samenwerking te zoeken met een plaatselijke Rotary club. De Rotary leden uit Sibiu waren de afgelopen negen jaar onze ogen en oren ter plekke. Door de goede verhouding met deze club heeft de ROPO in Roemenië ontzettend veel kunnen bereiken.

Gerealiseerde projecten in Sibiu

In Speranta, een weesthuis voor kinderen met een handicap zijn in alle huisjes handrails langs de wanden in de corridor gerealiseerd, er is verwarming aangelegd en er zijn fysiotherapeutische toestellen voor het behandelen van de patiënten aangeschaft. Daarnaast zijn door ons twee drogers en een blender aangeschaft. In het weeshuis Agãrbiciu zijn nieuwe ramen en kozijnen gerealiseerd en zijn een nieuwe wasmachine en droger met grote capaciteit aangeschaft. In het psychriatische ziekenhuis van Sibiu, Gheorghe Preda zijn alle vloeren van nieuw linoleum voor zien en zijn in 2018 zesenveertig deuren volledig vervangen. In het weesthuis Orlat is een gedeelte van het tehuis voorzien van nieuwe meubels (o. a. bedden, matrassen, kasten, tafels, stoelen, kapstokken). Daarnaast is er een volledig nieuwe speelplaats aangelegd, met omheining en nieuwe speeltoestellen. In het opvanghuis voor verstoten jongens Cisnadië zijn een wasmachine en een droger geleverd. Totaal is er in die jaren 138.400 euro geïnvesteerd in al deze projecten.

En nu?

Er is nog voldoende te doen! Vandaar dat ROPO ook nog doorgaat met haar ondersteuning in Sibiu. Voor de volgende projecten is inmiddels steun toegezegd: verdere nieuwbouw en inrichting van Speranta en renovatie van Agarbicu.