Lezing 14 maart 2023: Let’s Save Plastics

Rotaryclub Leefklimaat– Let’s Save Plastics

Online lezing 14 maart 2023 door Bas Peters en Marlous de Bordes,

verslag door Noor van Gils

In de aankondiging stond al een sterke one-liner: Plastic Fantastic!

We kregen bij de start van deze lezing direct een vervolg. Bas en Marlous - Love, Peace, Harmony in actie - grepen ons direct bij de keel: bij Save Plastics krijgt ‘Afvalplastic’ een ziel.

Dat is nog eens een probleem van een andere kant bekijken.15% van het plastic afval wordt maar hergebruikt. 66% is een mix van plastics (folies) dat rechtstreeks naar de verbrandingsoven gaat. De afvalverwerking heeft niet de (sorteer)machines, de prioriteit (kleine producten zijn er niet van te maken), het belang (denk aan grote bedrijven als Danone), het geld, de wijsheid om te doen wat Save Plastics kan: van afval plastic buitenmateriaal maken. Denk aan vlonderpaden in natte natuurgebieden, parkbanken en bruggen. Dierentuin Blijdorp is een mooi voorbeeld. Kunststofproducten die er natuurlijk uitzien, niet glad worden of verrotten en tropisch hardhout en staal vervangen. De ingenieurs in de Green Plastic Fabric van Save Plastics ontwikkelden een machine die goed beschouwd ‘van hooi goud kan maken’, goud dat ook nog eens 9 tot 10x recyclebaar is. Save Plastics werkt bij voorkeur lokaal, zodat je daadwerkelijk kunt vaststellen wat er met het verzamelde plastic aldaar toegevoegd wordt aan de leefruimte op die plek. Een prachtig voorbeeld van het ‘niet out of their hands’ laten gaan is het Save Home waar Bas en Marlous wonen. Gemaakt van afvalplastic en ontegenzeggelijk comfortabel en mooi. Save Plastics streeft ernaar de lokale bevolking er beter van te laten worden (project in Peru), circulatie, biodiversiteit en klimaatadaptie in 1 product terug te laten komen (Save Wall) en van lokale ‘troep’ iets lokaals te maken (tiny-houses Castricum). Met de Plastic Fantastic Truck Tour verzorgt zijneducatie op scholen. Allemaal goede manieren om de 100% gerecyclede kunststofmix ‘aan de man’ te brengen, overal toepasbaar te laten zijn en bewustwording te vergroten.

Save Plastics laat zich leiden door de Milieu Kosten Impact waarde (MKI). Zij bekijkt bij elk product hoeveel CO2 uitstoot het proces van productie met zich meebrengt, gebruik en ‘end of life’. Hoe lager de waarde, hoe minder milieu impact. Save Plastics kan zich met haar producten echt bijdragen aan de klimaatdoelstellingen van Parijs. Een vergelijking: een product gemaakt van afvalplastic heeft een MKI van 0,05; zou het product gemaakt zijn van aluminium dan is die waarde: 2,03.

De website van Save Plastics geeft een mooi overzicht van de vele projecten, de hoeveelheid verzameld afvalplastic, de bespaarde hoeveelheid CO2 uitstoot van deze circulair hero (prijs 2022 door het ministerie van I&W).

Een bijzonder project van Save Plastics - in duurzaam en sociaal opzicht - is de Green Plastic Factory in India. Ook in India is afvalplastic een groot probleem. Het gaat hier specifiek om 10 vissersdorpen met ongeveer 20.000 inwoners, die in de nabijheid van een 50 hectare vuilnisbelt gelegen zijn. Samen met de organisatie Campus Challenge (een organisatie die zich richt op mensen met afstand tot de arbeidsmarkt) is het doel een beroepsopleiding te starten waar gehandicapten uit de betreffende dorpen leren over het verzamelen, scheiden en verwerken van afvalplastic. Zij worden daarin ondersteund door buddy’s van Campus Challenge en werken dus in de Green Plastic Factory, opgezet door Save Plastics.

Een indrukwekkende presentatie, afgesloten met een knappe samenvatting door Rebecca. Bas berekende ten slotte nog even snel dat een groep als RC leefklimaat (laten we zeggen 30 leden) gedurende 1 jaar afvalplastic moet sparen om een tiny-house volgens het procedé van Save Plastics te laten bouwen. Het grote voordeel is dat een tiny-house makkelijk met een vrachtauto (Carlo heeft zich al aangeboden) is te verplaatsen en dat je op zogenaamde ‘pauzegronden’ gratis kunt staan. Dus iedereen kan er een keer van genieten. Het verzamel-startschot is op 19 maart 2023 in Austerlitz.