Rotaryclub 4woods in actie tegen taalachterstand

Onderwijs en geletterdheid hebben al jaren de aandacht van de Rotary. Wereldwijd zijn er projecten van Rotaryclubs met als doel de geletterdheid te bevorderen en ongelijkheid in het onderwijs te verminderen. In de gemeente Nunspeet is ongeveer 13% van de bevolking laaggeletterd. Dat betekent dat deze mensen geschreven en gedrukte taal niet functioneel kunnen gebruiken in hun dagelijks leven, met alle maatschappelijke en sociale gevolgen daarvan. Dit is het gevolg van kansenongelijkheid en kan weer leiden tot nieuwe kansenongelijkheid. Zelfs in een ontwikkeld land als Nederland kunnen kinderen niet in gelijke mate van het onderwijs profiteren.

Gelijke kansen is niet hetzelfde als: iedereen moet de ladder zo hoog mogelijk bestijgen. Het doel van gelijke kansen moet zijn dat iedereen zijn eigen plek kan innemen in de samenleving van vakkenvuller tot arts, én daarvoor waardering krijgt.

In plannen voor een aanpak van laaggeletterdheid richten gemeentes zich vooral tot laaggeletterde volwassenen. Rotaryclub 4woods wil dat er ook aandacht komt voor een preventie aanpak en die begint bij kinderen.

Voorstelling voor kinderen
Daarom komt Rotary 4woods meerjarig in actie tegen taalachterstanden en voor kansengelijkheid in de gemeente Nunspeet. We richten ons op het voorkomen van achterstanden, samen met de bibliotheek Noordwest Veluwe. Onze actie start eind oktober starten met een voorstelling in de Veluvine, die juist goed toegangelijk is voor kinderen met een taalachterstand en anderstaligen.  De voorstelling wordt gespeeld door theatergezelschap Bonte Hond . Later in het schooljaar volgt een schrijfevent voor kinderen.

Levendige wijnproverij
Het nieuwe seizoen en het project voor geletterdheid is gestart met een levendige wijnproeverij, waar de bevlogen vinoloog Bert Vos van Vos Vinos zijn passie voor wijn en spijs overdraagt aan de vele bezoekers en introducés. Meer dan 100 dozen wijn zijn verkocht en de opbrengst komt ten goede aan minder taalachterstand en meer kansengelijkheid.