Dec. 2020 - Zon-in-de-schoorsteen actie

“Zon in de Schoorsteen”

Op Woensdag 2 december 2020 hadden de leden van Rotary Oostburg opnieuw een activiteit voor bewoners van onze eigen regio.

We mogen al een tijdje niet meer bij elkaar komen vanwege de maatregelen in de strijd tegen Covid-19. Maar in het Mauritshof te IJzendijke, onze vaste locatie voor de reguliere bijeenkomsten, is echter zoveel ruimte, dat we de actie “Zon in de Schoorsteen”, binnen de geldende regels, makkelijk vorm konden geven.

Samen met “De Zonnebloem” in de gemeente Sluis werden er pakketten gemaakt voor zo’n 450 huishoudens in onze gemeente. De Zonnebloem zorgt voor het uitdelen van de pakketten en de selectie van de huishoudens die een pakket kregen. Rotary Oostburg verzorgt voor de pakketten.

A picture containing floor, indoor, ceiling

Description automatically generatedIn de ochtend en middag werden er meer dan 450 banketstaven gebakken! Dat was nog een heel karwei. Vele kilo’s amandelspijs werden er verwerkt en de oven draaide op volle toeren. Armspieren werden getraind tijdens het kneden en er was gelukkig ook tijd voor wat gezellige momenten. Want ook dat is van belang!

De avond was gereserveerd voor het inpakken en wegbrengen van de pakketten. De pakketten werden naar centrale punten per kern van onze gemeente gebracht, vanwaar de Zonnebloem zorgde voor de distributie.

Een heuse productiehal ontstond in de grote zaal van het Mauritshof.

A picture containing ceiling, indoor, person, floor

Description automatically generatedDe meeste plaats werd ingenomen door de diverse inpakkers van de banketstaven. Elke staaf werd in een vetvrij papier gewikkeld om de versheid te garanderen. Op grote schalen werden deze dan naar in de pakket-inpakkers gebracht.

Leuke tasjes werden gevuld met diverse producten. Niet alleen een banketstaaf, maar ook diverse andere spullen had de verantwoordelijke commissie geregeld, om de pakketten te vullen.

Het meest in het oog sprong natuurlijk de amaryllisbol. Uit betrouwbare bron weten we dat er exemplaren waren die tot voorbij half februari in bloei stonden…..

Ook aan de inwendige mens was gedacht; chocolade en heerlijke worstjes van de ambachtelijke slager zijn daar voorbeelden van. En een “gezonde geest in een gezond lichaam” dus ook voor de uitwendige verzorging was gezorgd; shampoo zorgde daarvoor. Verder gingen er nog wat andere zaken in de tasjes. Als ervaren inpakkers werden de pakketten gevuld. Karren bloembollen werden af en aangereden. Dozen open gemaakt en geleegd en de volle pakketten werden per kern klaargezet. Daar ging het nog bijna even mis, maar uiteindelijk konden de mensen van de Zonnebloem zorgen dat op diverse plekken “de Zon in de Schoorsteen” scheen, deze donkere dagen van december.

Dat de actie in de smaak viel, letterlijk als het om de banketstaaf ging, blijkt wel uit het aantal positieve reacties die we op facebook kregen over deze actie.

Description automatically generated with low confidence