Marga Oosterveld

Op een mooie zonnige ochtend zit ik bij Marga in de achtertuin om samen haar Rotary geschiedenis op te tekenen

Sinds wanneer ben je lid van Rotary Oosterwolde?

Marga was eigenlijk al Rotarian voordat ze lid werd. Dat klinkt onlogisch, maar ze was als jeugdige al lid van de “Rotaryfamilie”. Sinds 2007 is ze lid van Rotary Oosterwolde

Door wie ben je bij onze club gevraagd of heb je jezelf aangemeld?

Marga ging als uitwisselingsstudent in 1988-1989 naar Gallup in zuidwest Amerika. Ze bleef maar liefst alle 365 dagen (tot de laatste dag gerekt) bij haar gastfamilies. Daar kon ze zich vinden in het gedachtengoed van Rotary. Ze heeft er Rotary leren kennen, zoals bijvoorbeeld de 4-way test. Marga haar ouders waren zelf geen Rotarians, maar via een zakenrelatie van haar vader kwam ze in contact met het uitwisselingsprogramma van Rotary.  Uiteindelijk via Wim van der Heide en Catherinus  Post is ze gevraagd om lid te worden van onze club. Marga was inmiddels gesetteld in Klein Groningen met haar Lummy en zo was het tijd om aan te sluiten bij een Rotaryclub.

Wat was voor jou de reden om ja te zeggen tegen het lidmaatschap?

Uiteindelijk was ja zeggen bij onze Rotaryclub niet zo moeilijk. Door alle ervaringen tijdens haar uitwisselingsjaar wist ze wat Rotary inhield. Het was en is een kadootje om te ontdekken dat er zo veel verschillende beroepen zijn in een Rotaryclub. Dat geeft haar een hele brede kijk op de samenleving en verbreed je horizon. Marga wil vooral haar bijdrage aan de samenleving leveren, ze wil teruggeven.

Wat is je huidige functie binnen onze club?

Marga zit in de Jeugdcommissie van onze club en is counselor als er uitwisselingsstudenten zijn. Ze is Districts Jeugd Commissaris. En landelijk is ze voor Nederland de outbound coördinator voor Amerika, Canada en Zuid-Afrika. Dit houdt in dat ze voor de Nederlandse uitwisselingsstudenten daar districten zoekt om mee uit te wisselen. Om jongeren dezelfde ervaring te gunnen die ze zelf heeft gehad om de wereld een beetje kleiner, verdraagzamer en vrolijker te maken.

Welke activiteit of actie is jou het meest bijgebleven/heeft je het meeste energie gegeven

Zonder na te denken antwoord Marga onmiddellijk: “de Sinterklaasactie is het   leukst!!  Kinderen, waarvoor Sinterklaas niet vanzelfsprekend is, kunnen op school toch meedoen in de klas en op het schoolplein. Een klein pareltje in onze betekenis voor onze directe samenleving. Sinterklaas is een mooi stukje Nederlands erfgoeddat past bij onze cultuur.” Het Sportgala is een veel groter project waar Marga bij betrokken is geweest. Vooral de samenwerking met Lions en Ronde Tafel in Oostststellingwerf en de 2e keer ook in Weststellingwerf was super inspirerend. Marga geeft aan dat ze houdt van korte snelle acties met maximaal resultaat.

Welke boodschap wil je meegeven aan je clubgenoten?

Blijf uitwisselen, met elkaar in de club: friendship & fellowship, binnen en buiten onze grenzen. En vooral uitwisselingsstudenten, want de jeugd heeft de toekomst, voor Rotary en voor de samenleving. Voor meer begrip en verdraagzaamheid want elke oorlog is een voorbeeld van een mislukking.

Nawoord:

Marga geeft aan dat het hebben van zo’n wereldwijd netwerk heel verrijkend is.
Zeker nu ze meer internationaal werkt. Vaak is er wel ergens een Rotaryclub: je kunt er altijd terecht en je wordt meteen opgenomen in de leuke, open, belangstellende en hartelijke vriendengroep die Rotary heet.