2022 Bezoek Onder d'n Plag

Verrassingen in je buurt

Pas waren wij met onze clubavond te gast bij Onder d’n Plag in het centrum van ‘Over d’n Dam -;). Dit is het kloppende hart en ontmoetingscentrum voor de dorpen Deursen-Dennenburg, Diemen, Dieden en Neerlangel. Het gemeenschapshuis is er ten eerste voor de pakweg 1.250 dorpelingen en hun verenigingen. Maar je kunt het als buitenstaander ook huren voor jouw gebeurtenis of evenement.

Wij waren uitgenodigd omdat onze Rotaryclub Onder d’n Plag als lokaal initiatief in het Land van Ravenstein ondersteunt. Het is een zeer eigentijds gebouw dat energieneutraal is. Ook de douches, verlichting, binnenklimaat en keuken. De faciliteiten en de manier waarop Onder d’n plag wordt gerund, is niet onopgemerkt gebleven: sportkoepel NOC/NSF heeft het gemeenschapshuis en de ‘groene’ sportfaciliteiten genomineerd (met nog twee concurrenten) voor de ereprijs Sportfaciliteit van het jaar.

Onze club (ook partners mochten aanschuiven) werd gastvrij ontvangen. De ‘kookclub’ liet zich van de beste kant zien en de vrijwilligers toverden achter het grote fornuis dat de accommodatie rijk is. Tussen de gangen door vertelden bestuursleden enthousiast over allerlei initiatieven die op het moment spelen (o.a. moes- en groentetuintjes op het terrein, geringe milieubelasting, sociale functie gemeenschapshuis voor kleine dorpskernen).

Verrassend: je krijgt (letterlijk en figuurlijk) een kijkje in de keuken van een gemeenschapshuis dat midden in de polder ligt. En er blijkt veel meer te zien en over te vertellen dan je aan de buitenkant ooit had durven vermoeden.

Afbeelding met gras, buiten, lucht, gebouw

Automatisch gegenereerde beschrijvingAfbeelding met tekst, gebouw, buiten, venster

Automatisch gegenereerde beschrijving