Wat is rotary

Wat is Rotary

Rotary is een serviceclub. Dat wil zeggen: de leden steunen op verschillende wijzen hun medemensen. Dit alles zonder onderscheid van ras, geloof of politieke overtuiging. Rotary is een wereldomvattende vriendschapsorganisatie met een levenshouding: dienen. Bij Rotary betekent dat iets van jezelf te willen geven.

Rotary is de eerste serviceclub ter wereld. De eerste Rotaryclub werd opgericht in Chicago op 23 februari 1905 door de advocaat Paul Harris.

Rotary is ruim 1,2 miljoen dienstbare mannen en vrouwen die behoren tot ruim 29.000 Rotaryclubs in meer dan 163 landen in de wereld.

Rotarians ontmoeten elkaar iedere week voor vriendschap en informatieve programma’s die betrekking hebben op actuele onderwerpen van zowel locaal als mondiaal belang.

Rotarians organiseren een grote verscheidenheid aan menslievende, educatieve en culturele uitwisselingsprogramma’s die mensen beínvloeden in zowel de plaatselijke als wereldgemeenschap en voeren die ook uit.

Rotary is The Rotary Foundation die elk jaar meer dan $ 100 miljoen uitgeeft voor internationale beurzen, culturele uitwisselingen en humanitaire projecten, zowel groot als klein, die de kwaliteit van het leven van miljoenen mensen verbetert.

Rotary is PolioPlus, Rotary’s verbintenis met het werk van nationale en internationale gezondheidsorganisaties met als doelstelling de uitroeiing van polio in 2005, de 100ste verjaardag van Rotary. Meer dan 2 miljard kinderen in ontwikkelingslanden zijn met behulp van de PolioPlusfondsen tegen polio ingeënt.

De naam Rotary is voortgekomen uit het rouleren (als gastheer) van de eerste vijf leden in Chicago in 1905, dus het roulatiesysteem voor de bijeenkomsten.

U vraagt zich wellicht af wat het Rotary-embleem voor betekenis heeft. Het Rotary-embleem bestaat uit 24 tanden, zes spaken en een spiesleuf. Het is uitgevoerd in de kleuren blauw en goud en draagt de tekst Rotary International.

Voor het lidmaatschap van Rotary wordt men uitgenodigd.

Rotary: Service above Self