Mantelzorg diner 2019

Mantelzorgdiner april 2019

Rotaryclub Utrecht Fletiomare heeft mantelzorgers voor derde jaar feestelijk diner aangeboden
bekijk hier de beleving van het diner

Na het grote succes van de vorige twee jaren zijn op 8 april 2019 nog meer mantelzorgers en hun zorgvragers uit de regio getrakteerd op een welverdiende avond uit.

Rotaryclub Utrecht Fletiomare is een serviceclub met haar “wortels” in de regio Harmelen/Vleuten/de Meern. Deze Rotaryclub houdt zich bezig met het ondersteunen van regionale maatschappelijke en goede doelen. Een van die doelen is het organiseren van een feestelijke avond voor mantelzorgers en de familieleden of vrienden voor wie zij zorgen.

“De bezuinigingen in de zorg hebben geleid tot veel meer inzet van mantelzorgers. Hierdoor raken steeds meer mantelzorgers overbelast”, zo vertelt een van de initiatiefnemers Rob Kotvis. Daarbij gaat het vaak om kwetsbare burgers die het toch al niet makkelijk hebben. Deze groep zetten we graag een avond in het zonnetje.”

In 2017 heeft de Rotaryclub Utrecht Fletiomare een diner voor mantelzorgers en hun zorgvragers georganiseerd in de Kloosterhoeve in Harmelen. Van dit eerste door haar zelf opgezette “Mantelzorgdiner” genoten ruim 160 genodigden. Mensen die dagelijks mantelzorg verlenen en degenen aan wie zij die zorg verlenen. Om meer deelnemers te kunnen ontvangen, is het diner in 2018 verplaatst naar de exotische kassen van Lodder Bonsai in de Harmelerwaard. Ruim 200 gasten waren daar vorig jaar.

“Vanwege de nog steeds toenemende druk op mantelzorgers wilden we dit jaar nog meer mensen een mooie avond bezorgen”, aldus Kotvis. "Zoals mantelzorgers het hele jaar voor anderen zorgen, zo zorgen wij een avond voor hen.”

Op maandagavond 8 april 2019 werd dan ook een overweldigend diner verzorgd tussen de bonsaiboompjes voor meer dan 220 gasten. Ook ditmaal had ‘Lodder Bonsai’ de kas opengesteld, zodat er vooraf even onder het genot van een welkomstdrankje en een hapje, een kijkje kon worden genomen in de wonderlijke wereld van de miniboompjes, die als een ware kunstvorm veel bewonderaars kent.

De ruim 220 gasten werden getrakteerd op een goed verzorgde avond, waarbij de leden, partners en kinderen van de Rotary Utrecht Fletiomare zich prima gastheren en gastvrouwen toonden. Zij zorgden ervoor dat het niemand aan iets ontbrak en bedienden attent de gasten die zich het driegangendiner goed lieten smaken. Het diner werd opgeluisterd met optredens van De Weduwen die prachtig Nederlands repertoire ten gehore bracht. Hier en daar bracht de muziek ontroering teweeg en werd een traantje gelaten. De gerechten die opgediend werden kwamen uit de keuken van Irene’s Catering, de lokale cateraar die garant staat voor kwaliteit en al menig evenement heeft verzorgd. De avond werd afgesloten met een muziekbingo, waarbij het zaak was de gespeelde liedjes te herkennen. Voor de winnaar lag er een theaterbon van Podium Hoge Woerd klaar, om een theaterstuk uit het omvangrijke programma te kiezen.

Alle organisatoren viel een warm dankwoord ten deel en de aanwezige mantelzorgers kregen in het bijzonder lof toegezwaaid voor hun tomeloze inzet om zich telkens weer van hun zware taak te kwijten.

De avond kenmerkte zich door een gevoel van begrip en saamhorigheid. Er werden emotionele verhalen gedeeld en nieuwe contacten gelegd. Eens te meer werd duidelijk dat er een grote zorgvraag is en mantelzorgers onontbeerlijk zijn om daaraan te voldoen. Terecht werden zij op deze avond in het zonnetje gezet. De organisatie kan wederom terugkijken op een geslaagde avond in een bijzondere omgeving.

Zie voor berichtgeving in de pers en foto’s onder andere: