Rotaryclub Vl80 (25-10-1980)

Rotaryclub Vlaardingen 80 25 Oktober 1980

De zuidwesterstorm giert door liet tuig van de 1JL80. We staan met zo'n 24 man aan de reling en kijken naar het schuimende water van de zee en de tachtiger jaren.

Op het sein van kapitein Ed Hengeveld, vertrouwen we onze flessenpost toe aan de golven. Wat een mooi moment. Waar gaat onze flessenpost aanspoelen, wie gaat de flessen vinden en over hoeveel jaar? Is alles dan anders of toch niet?

Vandaag is onze Charter uitgereikt en gooit Rotaryclub Vlaardingen 80 de trossen los.

"Wij zijn 6{ij en trots op onze club, we hebben er met z'n a{{en hard aan gewerkt.

Wij toasten met onze sterke oorlam, die Henk van den Bout ons inschonken heeft, op een mooie toekomst voor VL 80. En we spreken de wens uit dat nog veel Rotarians met plezier en voldoening lid mogen zijn van onze Rotaryclub.

Het is een feestelijke dag op de VL80 en terwijl Frans Oppe zich over de kaart buigt, controleert Bram van Dorp de accu's. André Fontijne zorgt er voor dat de motoren blijven draaien, hiervoor brengt Tom van Herk een vat olie naar hiet achterschip. Jan Bakker plant de nieuwe indeling en Arie Werner herstelt ge trap. Jan Sluis zet de klokken gelijk en Cor Noordijk zorgt ervoor dat we droge kleren hebben. Obbe Modderman beoordeelt de werksituatie en Ernst Roessingh toetst het wettelijke kader. Cees Okkerse schept wat zeewater en onderzoekt dit op gevaarlijke stoffen. Alle hens aan dek roept Ton Leewis, ieder naar het voordek, om even te sporten, terwijl Kees Kuijlman zich weer drukt. Koos van Baarle mag de blessures herstellen en Ed Dekker heeft een pilletje tegen de pijn. Kees van Hees bewaart onze centen, René Esmeijer let op de kleintjes. Theo Poelstra bouwt zorgvuldig het archief op. Bas Spuijbroek is bezig met een prijskaartje te maken en overlegt met cijferaar Kees de Baat. En ten slotte maakt Joop Groen een mooie kaart en zorgt Arie Vogel voor de bloemen.

Met een paar vrienden staan we op het achterschip en praten over de crisis waarin ·we terecht zijn gekomen. Steeds hogere werkloosheid, bedrijven vallen om. Nu kan Wim Kok wel blijven staken met zijn club maar het kabinet van Agt heeft voor loonmatiging gekozen. Waar moet je vertrouwen in hebben? En wat maakt dat barmhartigheid en intolerantie zo dicht bij elkaar

liggen? In Amerika kiezen ze een filmster als president. Kan die op tegen de spanningen tussen Irak en Iran? Blijft de olie stromen of draaien ze de kraan dicht? En wat gaat er in Suriname gebeuren rond die Bouterse? We kijken naar het water en vragen ons af of al die kaliumlozingen in Frankrijk ons zullen raken. Het milieu staat al zo onder druk. Mooi dat ze nu met waterstof experimenteren. Ze hebben die bus wel een stuk laten rijden en je ruikt het niet. En trouwens waar zijn de waarden en normen gebleven? Al die rook en gedoe in Amsterdam tijdens de inauguratie van Koningin Beatrix. Ja vrijheid van meningsuiting, maar moet dat zo? Maar gelukkig hebben we onze tourwinnaar Joop Zoetemelk, daar word je weer even b{ij van.

Maar wij zijn blij in deze woelige tijd. Wij leren elkaar steeds beter kennen en hebben al veel

leuke en interessante clubavonden gehad. Deze charterviering is echt fantastisch. Wij denken na over een groot sportproject om veel geld op te halen.

Door alle contacten die we hebben kunnen we veel waarmaken. Dat geeft toch wel een goed gevoel, daar gaan we voor.

De flessen drijven verder weg naar het noorden. Waarheen? Den Haag, Texel, Noorwegen of

Engeland? In ieder geval wensen we de vinders een mooie tijd toe. Wereldvrede, economische

velvaart, goede gezondheid en vooraf fellowship.

Samen kun je veel.

Wij geloven daar in! Veel succes!