Create hope in the world

"Create hope in the world"

De bovenstaande zin sprak president 2023-2024 Gordon McInally op 9 januari uit als jaarthema voor zijn komende presidentsjaar.

Het doel is om hoop te herstellen, om de wereld te genezen van destructieve conflicten.

Het jaarthema spreekt mij als voorzitter erg aan, maar hoe vertaal je dit naar onze Rotary Club?

Het antwoord hierop is door lokaal goede dingen te doen!

Na als seizoenstart samen biologisch te hebben gegeten en gedronken als gast van Bert van der Woude in "Ons Gebouw" zijn we op 18 september op bezoek geweest bij "Museumgemaal Cremer" in Termunterzijl.

Het eerste project voor dit jaar is de boeken- en platenmarkt op zaterdag 23 september in "Ons Gebouw" t.b.v. "Wijkresto" een gezamenlijk initiatief van het Leger des Heils, de Protestantse Kerk Nederland en Sociaal Werk Oldambt.

De keuze om ons hier bij aan te sluiten vind ik naadloos passen bij het jaarthema, bij het "Wijkresto" brengen we mensen samen die voor een bescheiden bedrag gezellig en gezond kunnen eten.

Een andere belangrijke datum is 18 november, dan bestaat onze "Partnerschaft" met Rotaryclub Leer 65 jaar, deze vriendschap was in het begin best wel bijzonder omdat er toch wel de nodige gevoeligheden lagen m.b.t. WO 2.

Het jubileum zal, in overleg met RC Leer op een nader te bepalen datum, met een gezamenlijke bijeenkomst gevierd worden.

Op vrijdag 8 december organiseren we in de "Klinker" een benefietavond en veiling om gelden te genereren om het beeld van de "Barmhartige Samaritaan", dat vroeger de gevel van het St. Lucas ziekenhuis sierde, te plaatsen in de Winschoter binnenstad.

Natuurlijk bezoeken we op zaterdag 13 januari het traditionele nieuwjaarsconcert van het NNO in de "Klinker" samen met onze vrienden uit Leer.

Op maandag 22 januari zijn wij gastheer voor het Gouveneursbezoek, waarbij de RC's Pekela en Veendam zullen aansluiten.

Verder staan voor het komende jaar, naast interessante inleidingen en levensberichten van onze nieuwe leden, natuurlijk het "Bosseln" (klootschieten in het Nederlands) en een bedrijfsbezoek op het programma.

Mijn belangrijkste doel is om er samen een gezellig en harmonieus Rotary jaar van te maken!

Henk Jan Lesterhuis

Voorzitter RC Winschoten 2023-2024