Rotary-wiel als logo

Het eerste embleem van Rotary was een simpel wagenwiel, dat symbool stond voor beschaving en beweging. Het wiel werd ontworpen door Montague Bear, een Rotarian uit Chicago.

Natuurlijk kreeg hij kritiek op het simpele eerste ontwerp: men vond het statisch en levenloos. Bear maakte in 1910 een nieuw ontwerp met een lint over het wiel, een banner met de tekst ‘Rotary clubs’. Door de snelle groei van het aantal clubs in Amerika werd de noodzaak om een standaard vast te leggen steeds groter. In 1912 zag een nieuw wiel met blauwe opdruk het levenslicht.

Dit wiel bleef uiteindelijk gehandhaafd tot 1924. In dat jaar had Rotary zijn officiële logo gevonden. Het embleem bestaat uit een wiel met 6 spaken en 24 tanden en een spiesleuf, uitgevoerd in de kleuren koningsblauw en goud.

Sinds 1924 is het logo nooit meer gewijzigd. Het heeft tot de dag van vandaag de tand des tijd doorstaan.