Uitgangspunten bij ethisch handelen

Ethisch handelen is een belangrijk speerpunt voor Rotary-leden. Om dit makkelijk te maken hanteren we de 4-Way Test, zeg maar de gedragscode van Rotary. De test bestaat uit vier simpele vragen, waaraan wij ons denken en handelen, privé en zakelijk, toetsen.

Bij alles wat we denken, zeggen of doen vragen we ons af:

Is het waar?

Is het rechtvaardig voor alle betrokkenen?

Bevordert het onderling vertrouwen en vriendschap?

Komt het alle betrokkenen ten goede?

Deze vier toetsregels zijn in 1932 bedacht door Herbert Taylor, wereldpresident van Rotary International van 1954 tot 1955. Ze verwoorden het waarschijnlijk meest gebruikte uitgangspunt van moreel verantwoord handelen in de zakenwereld. Taylor werd gevraagd om een bedrijf te leiden dat een faillissement naderde en hij stelde een ethische code op die alle werknemers, zowel op hun werk als in hun privéleven, accepteerden.

De 4-Way Test werd een richtlijn voor de verkoop-, de productie- en de advertentieafdeling van het bedrijf, en ook voor de afdeling public relations. De toekomst van het bedrijf lag in handen van deze eenvoudige levensvisie. Het bijna failliete bedrijf groeide al snel uit tot een succesvolle organisatie.

De 4-Way Test werd door Rotary in 1943 overgenomen.