Een tastbare stad

Tastbare stad

Woensdag 16 juli 2014. Deventer is weer een stukje "tastbaarder" met de plaatsing van nieuwe maquettes. Met het plaatsen van de plaquettes op de gebouwen De Hereeniging, De Broederenkerk, Het Landshuis, de Latijnse School en De Drie Haringen nadert het project langzaam maar zeker het einde.

Doel van het project

Sinds 2008 is de Rotaryclub Deventer bezig met het werven van fondsen en het uitvoeren van een project waardoor ook mensen die slechtziend of blind zijn een idee kunnen vormen over de vorm van onze stad. En het project geeft toeristen en stadsgenoten een betere kijk op onze historie.

rechts Latijnse school. Tekst op de plaquette: Onderkomen van de Latijnse School van 1485-1837. Boven de ingang een portret van Erasmus, de beroemdste leerling.

Onderschrift foto: organisator Jan Jozef Schoemaker van Rotary Deventer met de kunstenaar/ontwerper: Egbert Broerken (website: www.blinden-stadtmodelle.de) bij de plaquette van De Hereeniging.

Op de plaquette staat: Neoclassicistisch gebouw, in 1836 opgericht voor het voormalige Athenaeum Illustre, thans sociëteit.

Maquette

Toen deze oudste Rotary Club van Deventer 75 jaar bestond in 2008 hebben zij aan de inwoners van Deventer deze driedimensionale maquette geschonken die tussen de Waag en de 3Haringen geplaatst is met bankjes daar omheen. Dit blijkt goed te bevallen want veel stadswandelingen beginnen hier, doordat op deze wijze kan worden uitgelegd hoe de stad is opgebouwd.

Plaquettes

Daarna zijn stapsgewijs bij belangrijke historische gebouwen de plaquettes geplaatst. Op woensdag 16 juli zijn de laatste 5 Plaquettes aangeboden.

Links: Broederenkerk. Tekst op de plaquette: Hallenkerk van de minderbroeders franciscanen, gebouwd 1335-1338, sinds 1799 RK parochiekerk.

Rechts: Bergkerk.

Tekst op de plaquette:

Rond 1200 gebouwd als romaanse kerk, laatgotisch karakter door verbouwingen in de 15e eeuw.

Vanaf deze dag hebben bijna alle historische panden hun 3 dimensionale plaquette waarop in het kort in braille de functie van het pand is beschreven. Uiteraard ook in het Nederlands zodat ook hun begeleider het kan lezen (of voorlezen) . De plaquettes van de Latijnse School, het Landshuis, de Sociëteit der Hereeniging, de Broederenkerk en tot slot de Drie Haringen zijn vanaf nu te bewonderen en te “voelen”. Deventer is hiermee de eerste stad ter wereld met rond de maquette zoveel plaquettes.

Rechts: De Drie Haringen.

Tekst op de plaquette: Woonhuis, in 1575 gebouwd door Herbert Dapper, thans in gebruik bij het Historisch Museum Deventer. De gevelsteen toont drie haringen.

Boven links: De Waag.

Tekst op de plaquette:

Laatgotisch gebouw van 1528, in 1644 voorzien van een renaissance bordes.

Boven rechts: Het Landshuis.

Tekst op de plaquette:

Voorgevel uit 1632, vroeger zetel van de Staten van Overijssel, thans onderdeel van het stadhuis.

Voltooing wordt een feestje

Tot slot is het de verwachting dat op zaterdag 18 oktober een maquette van de Boreel geplaatst wordt waarmee dit hele project wordt afgesloten. Dit zal een feestelijk gebeuren worden. Ook wil Rotary Deventer de Gemeente Deventer en de ANWB bedanken voor de ondersteuning.

Het Stadhuis

Op de plaquette staat: Middeleeuws stadhuis en wanthuis, in de 17e eeuw voorzien van een nieuwe zij- en voorgevel.

De Grote of Lebuïnuskerk

Op de plaquette staat: Romaanse basiliek uit de elfde eeuw, na 1450 verbouwd tot gotische hallenkerk.

Waar hangen ze?

Gebouwen in Deventer waar plaquettes aan bevestigd zijn:

De Bergkerk

De Broederenkerk