Kamp Amersfoort lezing 13 november 2019

Op 13 November 2019 zal de jaarlijkse Kamp Amersfoort lezing zal op deze datum uitgesproken worden door Chris van der Heijden, historicus.

Chris van der Heijden schreef het bekende boek Grijs Verleden, waarin hij de verschillende manieren waarop wij sinds 1945 naar de oorlog kijken, centraal zet. Het boek was een baan doorbrekend werk, dat de ogen opende van velen: we waren niet goed óf fout in de oorlog. Maar zoals altijd in zware omstandigheden probeerden de meesten te overleven, door te schipperen in het grijze gebied tussen zwart en wit.

Het boek beleefd binnenkort een nieuwe, geïllustreerde druk.

De Kamp Amersfoort Lezing wordt jaarlijks gehouden om aspecten van de indrukwekkende periode van de oorlog levend te houden. De organisatie ligt in handen van de gezamenlijke Rotaryclubs in Amersfoort en omgeving.

Sinds 2001 heeft Van der Heijden enkele boeken gepubliceerd over de Tweede Wereldoorlog in Nederland, alsmede over de historiografie en de beeldvorming van die periode. Daaronder vallen bijvoorbeeld Grijs Verleden: Nederland en de Tweede Wereldoorlog (2001) en Joodse NSB'ers: De vergeten geschiedenis van Villa Bouchina in Doetinchem (2006). In 2011 promoveerde hij aan de UvA op zijn studie Dat nooit meer. De nasleep van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Van der Heijden betoogt in deze werken voornamelijk dat er uit deze periode een soort morele Grondwet van Goed en Fout is gedistilleerd, die bijstelling en nuancering behoeft. In zijn proefschrift beschrijft hij hoe en door welke groepen in de samenleving dit morele uitgangspunt in stand wordt gehouden. Deze stellingnames werden wisselend ontvangen. Zo noemde De Gids hem in 2011 "de belangrijkste historicus van Nederland” en wordt hem een belangrijke rol toegeschreven in het historiografisch debat over de Tweede Wereldoorlog. Anderen schreven kritisch over deze werken.

Het boek Grijs Verleden is een belangrijke studie over hoe Nederlanders in de oorlog met bezetting en onderdrukking omgingen.

Ook de partners zijn welkom, dit graag tijdig melden via de app.

Programma:

18.00 inloop

18.30 buffet

19.30 lezing

De lezing wordt gehouden in het Leerhotel aan de Daam Fockemalaan.

Het organiserend comité, Cees de Voogd, Elske van der Fliert, Koos Iseger, Hans Rademaker, Onno Kroese, Klaas de Boer