19 mei 2015: Wandelen voor Water Amersfoort 2015

Rotaryclub Amersfoort-Regio organiseert
met Rotaryclub Amersfoort en Simavi
Wandelen voor Water Amersfoort 2015

Rotaryclub Amersfoort-Regio zet zich, samen met Rotaryclub Amersfoort en de ontwikkelingsorganisatie Simavi, in 2015 in voor de jaarlijkse en landelijke campagne Wandelen voor Water.

Wandelen voor Water is een sponsorloop waarbij het de bedoeling is zoveel mogelijk geld op te halen voor drinkwater- en sanitatieprojecten in de Derde Wereld.

Op de website van Wandelen voor Water vind je de nodige informatie, en nadere informatie vind je ook hier.

Hier vind je informatieve filmpjes over enkele acties in ons district voor Wandelen voor Water. Bovendien is hier het filmpje van Wandelen voor Water 2015 in Utrecht te vinden.

Samenwerking met Avondvierdaagse Amersfoort en Leusden

Om de kans op een zo groot mogelijke opbrengst te vergroten zijn in Amersfoort Rotary en Simavi een samenwerking aangegaan met de Avondvierdaagse. De tweede dag van de Avondvierdaagse, dinsdag 19 mei 2015, zal daarom in het teken staan van Wandelen voor Water. Hoe meer kinderen die dag meedoen aan Wandelen voor Water, hoe meer geld wij ophalen!

Meer informatie over de samenwerking met de Avondvierdaagse.

Hoe meld ik mijn school aan om op 19 mei mee te doen aan Wandelen voor Water?

Wij lopen in Amersfoort voor water voor scholen in Ghana

Op 19 mei 2015 zal in Amersfoort gelopen worden voor scholen in Ghana, een project van het Rotary District 1570 in samenwerking met Aqua for All, Simavi, New Energy en natuurlijk de overheid en scholen in Ghana. Dit project staat bekend onder de naam ‘WASH in schools’ (gezond door veilig drinkwater schone wc’s en hygiëne). Voor elke € 10.000,- die wordt opgehaald kan één school worden voorzien van water- en sanitaire voorzieningen

‘WASH in schools’, waar gaat het om?

Problematiek

Voor ons is het heel normaal: veilig drinkwater uit de kraan, een wc in huis en op school en dagelijkse gebruiken rondom hygiëne zoals handen wassen. Maar niet overal is dit vanzelfsprekend. In het noorden van Ghana bijvoorbeeld. Zo heeft 39% van de scholen en omliggende dorpen in het noorden van Ghana geen toegang tot water en 74% heeft geen toegang tot een toilet.

Schoolkinderen besteden gemiddeld 3 uur per dag aan het halen van water. Hierdoor hebben zij minder tijd om naar school te gaan. Door gebrek aan schoon water, hygiëne en toiletten breken er vaak ziektes uit. Doordat schoon drinkwater en latrines in de projectgebieden zeer beperkt aanwezig zijn, verspreiden ziektes zich snel. De watergerelateerde gezondheidsproblemen (zoals diarree) hebben niet alleen een effect op de schoolkinderen en hun families, maar belemmeren ook de economische groei van de gemeenschap. Want pas als iedereen een gezonde basis heeft, kunnen mensen werken aan hun ontwikkeling.

Aanpak ‘WASH in schools’

Met Wandelen voor Water kunnen we het aantal watergerelateerde ziektes onder schoolkinderen (en hun families) in Ghana terugdringen door middel van het verbeteren van de toegang tot schoon drinkwater, voorzieningen om handen te wassen en sanitaire voorzieningen op scholen.

Bovendien leren de schoolkinderen meer over het voorkomen van ziektes en het belang daarbij van schoon drinkwater, het gebruik van toiletten en een goede hygiëne zoals handenwassen. In de omringende gemeenschappen zal de WASH situatie ook worden verbeterd.

Het ‘WASH in schools’ project in de Noordelijke regio van Ghana zorgt ervoor dat 20 scholen, in de arme gebieden Tamale Metro, Tolon, Central Gonja, Sagnarigu en Karaga, gebruik kunnen gaan maken van schoon drinkwater, handenwasvoorzieningen en toiletten. Tevens leren de schoolkinderen door middel van speciale voetbalactiviteiten en lessen wat het belang hiervan is bij het voorkomen van ziektes en het belang daarbij van schoon drinkwater, het gebruik van toiletten en een goede hygiëne.

Binnen het WASH in schools programma zullen er in Ghana onder andere

20 regenwateropvangtanks gebouwd worden,

100 keramische filters verstrekt worden,

20 groepslatrines (6-zits) gebouwd worden,

100 handenwasvoorzieningen verstrekt worden,

20 schoolgezondheidsclubs opgericht worden.

Op de lange termijn draagt dit project bij aan het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van 4.000 basisschoolleerlingen en docenten. Ook zullen de inwoners van de omringende gemeenschappen gebruik kunnen maken van de faciliteiten en kennis van dit project. Door het verbeteren van de toegang tot water- en sanitaire voorzieningen en het stimuleren van beter gedrag op het gebied van hygiëne, zullen er minder ziektes voorkomen en zijn kinderen minder tijd kwijt met het halen van water. Zo hebben zij ook meer tijd om naar school te gaan en om te leren.

WASH: Belangrijke feiten

Vanaf 2014 onderdeel van Football for Water (F4W)

• Looptijd:

2012 – april 2016 (totaal F4W)

• Partners:

KNVB, UNICEF, VEI, Simavi, Aqua for All, Rotary, AKVO

• Lokaal:

New Energy in Tamale

• Land:

Ghana

• Doel:

15.000 leerlingen en hun familie bereiken met WASH

Water

Toiletten

Handen wassen

School Health Education

Beheer van voorzieningen

Voetbaltraining en competities met life skills educatie door World Coaches (KNVB)

Resultaten 2013 (geen WvW) € 40.481 opbrengst, 3 scholen geholpen (900 leerlingen en 1.500 mensen uit gemeenschap).

Resultaten 2014 (via WvW) € 121.028 opbrengst, 10 scholen geholpen (2.750 leerlingen en 1.600 mensen uit gemeenschap).

Doel 2015 (via WvW) € 200.000 opbrengst, 20 scholen helpen (5.500 leerlingen en 2.750 mensen uit gemeenschap)

Meer informatie over Rotary en ‘WASH in schools’.

C:\Users\Chris\Pictures\WvW\ASAP - Burkina Faso.jpg C:\Users\Chris\Pictures\WvW\IMG_9381_1600x1067.JPG