Coronasteun voor Future Hope

Rotaryclub Amersfoort-Regio heeft besloten om € 1000 als coronasteun te doneren aan Future Hope.

Future Hope is een kindertehuis in Kolkata, India, dat de opvang verzorgt van de meest kwetsbare straatkinderen van de stad. Met klem de meest kwetsbaren, want er zijn zoveel schrijnende gevallen, dat je ergens een grens moet trekken. Het gaat dus aanvankelijk om kinderen zonder enige vorm van familie of identiteit. Tegenwoordig worden er ook zeer selectief kinderen uitgenodigd om de opleiding te volgen die nog wel familie hebben. Deze families leven op straat en hebben geen andere inkomsten dan het uiterst minimale.

Future Hope is meer dan een opvang of een school. Het is de ambitie van de organisatie om de kinderen die worden opgenomen volledig te begeleiden naar de volwassenheid en met een baan weer in de maatschappij te plaatsen. In de praktijk is Future Hope daarmee in feite de familie van de kinderen geworden met alle consequenties van dien. De succesvolle kinderen van het eerste uur verbinden zich tegenwoordig weer aan Future Hope door het leveren van ondersteuning in geld, diensten en/of natura. Na meer dan 40 jaar is Future Hope een ‘life cycle’ geworden met een belangrijke positie in de gemeenschap van Kolkata.

De wereldwijde coronapandemie ondervinden wij allemaal. Wij hebben het saai en soms moeilijk, maar in India balanceren de meeste mensen voortdurend op het randje van de dood. Future Hope heeft daarom een Corona Unit ingesteld met een vaste staf en een ziekenboeg. Deze unit biedt de zorg die nodig is voor de kinderen en staf, maar ook voor de families van de kinderen die bij Future Hope naar school gaan. Ook zorgt Future Hope ervoor dat deze laatste groep niet omkomt van de honger. De strenge lock-down in India ontneemt hun de mogelijkheid tot bedelen of heel eenvoudige straatbaantjes, vaak hun enige bron van inkomsten. De straten van Kolkata, een stad van 27 miljoen inwoners, zijn momenteel leeg. Een sociaal opvangsysteem bestaat niet in India.

Door nu bij te dragen aan Future Hope ondersteunen we de extra zorg die nu geleverd moet worden, opdat de school kan blijven draaien en mensenlevens gered worden.

Lees ook de “Appeal letter for the covid tragedy in India April 2021” en hun “Annual Report 2019-20”.

Begin 2014 heeft Rotaryclub Amersfoort-Regio een kunstgrasveld aangelegd op de binnenplaats van de hoofdvestiging van Future Hope aan Rowland Road in Kolkata. Dat veldje maakt het ook vandaag nog steeds mogelijk dat de allerkleinste kinderen veilig stof- en moddervrij kunnen buitenspelen.

Bekijk ook enkele filmpjes met het resultaat van dit project in gebruik.