In de Pers: 'Vis met plastic op je bord'

ROTARY WIL UIT DE WURGGREEP VAN PLASTIC

zondag 8 november 2015, 07:59 | Van de redactie (Stad Amersfoort)

'Uit de wurggreep van plastic' is het jaarthema van Rotary Club Amersfoort-Stad (RCAS). Plastic afval vormt een wereldwijd probleem. ,,Daar zijn veel mensen zich niet zo bewust van", vertelt voorzitter Ingrid Hermans-de Vin. ,,Met sponsoracties en activiteiten steunen we de Plastic Soup Foundation."

Anne Vernooij

,,Zelfs een komkommer zit tegenwoordig al in plastic. Dat kan anders en het moet ook anders. Onze leden gaan voor de Plastic Soup Foundation actief de boer op. In de nazomer van 2016 proberen wij speciaal voor dit doel een licht klassiek openluchtconcert te organiseren. Binnenkort brengt een aantal leden van RCAS een bezoek aan een van de winkeliersverenigingen in de stad om te gaan praten over het gebruik van verpakkingsmaterialen. ,,We willen inspireren om plastic bewuster toe te passen."

De Plastic Soup Foundation wil een halt toeroepen aan de toenemende verontreiniging van de oceanen met plastics. ,,Het begint bij het zwerfvuil op het land. Vervolgens belandt een groot deel van het plastic in het water, rivieren voeren het af en uiteindelijk komt het terecht in de oceanen. Plastic is niet afbreekbaar, het blijft voor altijd in ons milieu."

VIS MET PLASTIC 'Stof tot nadenken', staat op de linnen tasjes die de voorzitter heeft laten drukken. Plastic tasjes bijvoorbeeld worden nog maar al te vaak aangenomen in de winkels, puur vanwege het gemak. ,,Het plastic uit de zee komt in de biologische kringloop terecht, uiteindelijk komt vis met plastic in zijn maag op ons bord en eten we dus onze eigen troep op." Maar liefst vijfennegentig procent van de Noorse stormvogels heeft plastic in zijn maag.

Veel kunststof apparaten hebben een korte levensduur. ,,Na een jaar komt er weer een nieuw model mobieltje op de markt. Veel kunststof wordt nu al wel gerecycled, maar nog lang niet alles." Een nog relatief onbekend maar groot gevaar vormen de nanoplastics, microscopisch kleine kunststof deeltjes die niet met het blote oog waar te nemen zijn. ,,Ze zijn bedoeld om de eigenschappen van allerlei producten te verbeteren. Ze zitten bijvoorbeeld in allerlei medicijnen en autobanden."

VUILE WAS Zelfs met een simpel wasbeurtje spoelen we heel wat plastic weg. ,,Niet veel mensen realiseren zich dat het afvalwater uit de wasmachine ook plastic deeltjes bevat, afkomstig van de kunststof materialen uit kleding. Die deeltjes kunnen niet uit het vuile water worden gefilterd. Ook in veel cosmetica, shampoo's en tandpasta zit plastic verwerkt. Doe maar eens een rondje in je badkamer. Je zult schrikken in hoeveel producten het voorkomt."

,,Mensen kunnen zelf al veel doen: plastic afval scheiden, minder artikelen van plastic kopen, goed naar de samenstelling kijken van cosmetische producten en kleding. Maar ook door dat ene patatbakje even op te rapen van de straat. Het gaat om bewustwording. Alles helpt, iedereen helpt. Plastic is nodig en het is goed dat er het is. We moeten er alleen zorgvuldig mee omgaan."