De Route Van Hoop en Vrees

In de Tweede Wereldoorlog zet een aantal dappere Nederlanders alles op het spel met iets wat ze voor anderen doen: ze bieden hulp en onderdak aan mensen die uit handen willen blijven van de Duitse bezetter. Door hulp te bieden aan de meer dan 350.000 door de Duitsers vervolgde Joden, verzetsmensen, vluchtelingen en Britse en Amerikaanse piloten brengen deze dappere Nederlanders niet alleen hun eigen leven in gevaar maar ook dat van hun geliefden.

Ook in Amersfoort gebeurt dit en deze app laat aan de hand van de looproute van het station naar Kamp Amersfoort zien waar en hoe Amersfoorters langs deze route gevangenen hielpen te vluchten en de Duitse bezetter dwarsboomden. De app voert ook langs de locaties waar zich tal van – soms afschuwelijke – gebeurtenissen afspeelden en brengt zo de verhalen weer tot leven.

De Stichting Schuilplaatsverleners heeft bij Kamp Amersfoort een monument opgericht om hen te eren en te herinneren, die gedurende de Tweede Wereldoorlog onbaatzuchtig een schuilplaats verleenden aan mensen, die met de dood of gevangenschap werden bedreigd door de nazi-bezetter. Dit symbolische monument, gemaakt door de kunstenaar Eric Claus, is op 27 maart 2015 onthuld. (Foto onderaan)

Oproep
Daarnaast roept de Stichting Schuilplaatsverleners iedereen en vooral jongeren op om met de gratis wandel-app ‘Route van Hoop en Vrees’ de onzekere weg te volgen die de zwaar bewaakte gevangenen destijds met de Duitsers moesten afleggen tussen het station en Kamp Amersfoort op weg naar een duistere toekomst. Zeer velen konden dit niet meer navertellen. Beleef en luister onderweg hoe sommigen dankzij spontane hulp konden ontsnappen en onderduiken en hoe Johan van de Glas als 12 jarige jongen op de Barchmann Wuytierslaan aan een zekere dood ontsnapte.

Google Play

App Store

Download de App
“Hoop en Vrees route”

Onze club ondersteunt de Stichting Schuilplaatsverleners.