Bezoek MAMMOET

Elk jaar de European Association of Abnormal Wegtransport en Mobiele Kranen (ESTA) organiseert een wedstrijd om opmerkelijke projecten te eren. Mammoet, wereldmarktleider in gemanipuleerde zwaar hijswerk en transport, is trots op de 2014 ESTA Innovatie (Manufacturer) award te hebben gewonnen voor de speciale skidsysteem gebruikt in Tsjernobyl. Tijdens een ceremonie op 24 april in Amsterdam, Kees de Rijk, Mammoet Commercieel Directeur, Europese regio, ontving de award uit Soren Jansen, ESTA directeur. De heer De Rijk: "Ik ben blij dat de jury erkende de technische complexiteit van deze baan en het opvijzelen en slippen systemen gebruikt."

Het project
Na het ongeluk in de kerncentrale van Tsjernobyl in Oekraïne in 1986 een betonnen sarcofaag werd gebouwd over de reactor.Aangezien dit verslechtert de Novarka consortium bouwt de nieuwe veilige insluiting (NSC), een boog structuur die over de reactor zal worden geplaatst om een gecontroleerde, weerbestendige omgeving voor demontage. De voltooide structuur circa 110 meter en 165 meter lang, met een overspanning van 260 meter en een gewicht van meer dan 35.000 ton. Het wordt geassembleerd in een gedecontamineerd uit de buurt van de reactor. Tijdens de bouw van de lift Mammoet de structuur in fasen en in de toekomst van het bedrijf zal het slippen over naar de reactor. Kees de Rijk, commercieel directeur Europa, ontvangt Esta Award voor Mammoet van ESTA directeur Soren Jansen

De NSC boog wordt gebouwd in twee delen, met drie fasen voor elke sectie. Na elke fase van de nieuw toegevoegde boog elementen worden opgeheven en beveiligd door 56 strand jacks.Skidsysteem

Mammoet ook ontwikkeld en gebouwd een speciale, volledig op afstand bedienbare skidsysteem om de boog secties positioneren.Het systeem heeft 116 slip schoenen met een capaciteit van 703 ton per stuk. De twee slip sporen aan elke kant worden gemonteerd onder een hoek van ca.. 45 °. Dit optimaliseert de overdracht van de enorme lading aan de stichtingen. De slippen systeem wordt gesynchroniseerd om te voorkomen benadrukken de structuur van de NSC. Het bedrijf ontwierp aangepaste sleepvoeten voor dit project, dat kan tillen, verschuiven en verplaatsen van de last.

Innovatieve functies
Mammoet ging de skidsysteem voor de ESTA Innovatie (Manufacturer) Award, omdat het heeft een aantal unieke eigenschappen:
- Unieke slippen tracks gemonteerd onder een hoek van ca.. 45 °
- Sophisticated sleepvoeten
- Unieke schaal
- Operatie in een vijandige omgeving met volledige afstandsbediening en monitoring, en het weer-proofing.

Deze animatie geeft een goede indruk van de omvang en de werking van het systeem. Novarka Project in Progress (fotografie Jorrit Lousberg)