Rotary 100 jaar Actie!

Bakfiets estafette ter gelegenheid van 100 jaar Rotary in Nederland.

Door een stromende regen bracht RC Achterhoek-Oost op zaterdag 5 augustus de bakfiets van Lichtenvoorde naar De Twee Bruggen in Winterswijk. De volgende dag was het zover: van Winterswijk via Dinxperlo zou de fiets uiteindelijk in ’s Heerenberg aankomen. RC Winterwijk vertrok met prachtig weer, vol goede moed en met de nodige support vanuit De Twee Bruggen.

Echter met het eind in zicht kwamen ze in een plaatselijke wolkbreuk terecht. On ondanks de poncho’s kwamen de moedige strijders kletsnat, maar met nog vol enthousiasme aan in Dinxperlo. Met luid applaus werden de dappere fietsers en hun begeleiding binnen gehaald. Het weer bleef bar en boos.

Afbeelding met kleding, persoon, person, vrouw

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met buitenshuis, gebouw, hemel, boom

Automatisch gegenereerde beschrijving

Op het markplein stond een Shelterbox tent, zodat iedereen hier (opnieuw of voor het eerst zoals de leden van RC Bocholt) kennis mee konden maken.

Na het overdragen van de fietssleutels werd de innerlijke mens opgewarmd doormiddel van een heerlijke lunch georganiseerd door RC Aalten-Wisch.

Ondanks de regen en de klaar staande aanhanger voor de fietsen, besloten de gezamenlijk RC’s van Aalten-Wisch en Bocholt toch zelf te fietsen naar de volgende stad. Einddoel was nu ‘s Heerenberg. Door het meedoen van RC Bocholt kreeg de tocht ook nog een internationaal tintje.

Ook deze dappere fietsers kwamen weer compleet doorweekt aan. Na warme chocomel met slagroom en “schuss” werd de gouden schop (symbool staande voor het aan het eind van de estafette te planten voedselbos) overhandigd door voorzitter Henk Beunk van Rotary Aalten-Wisch aan onze voorzitster Hester Salomé. Natuurlijk dit alles onder het toezicht oog van onze gouverneur Bert Meijer. Hapje en drankje erbij, gezelligheid kent geen tijd maar het werd tijd voor de bordes foto. Nog steeds in de regen.

Mede door de gastvrijheid van Huize Bergh en het uitstekende gastvrouw schap van Lotte van Heerendubbel mogen we, ondanks de barre weeromstandigheden, het einde van deze dag zeer geslaagd beschouwen.

Na een hapje en drankje moest de fiets nog door naar Doetinchem. Trek wilde gedurende de week de fietsen ophalen voor onderhoud. Ton en Tineke wilden zich niet laten kennen en gingen vol enthousiasme richting Doetinchem. Het viel Ton niet mee om op de heuvels van het Montferland de bakfiets op snelheid te houden. Later bleek dat hij de ondersteuning op “eco” had staan, zodat hij zijn work-out voor de komende weken had gedaan. 450 meter voor het eindpunt sloeg het lot nog een keer toe, het vreemde sturen werd veroorzaakt door een lekke (!) voorband. Vol stoere verhalen, kletsnat na deze bar en boze tocht werd het einddoel voor deze dag gehaald: Doetinchem. Ondanks dat het weer niet meewerkte was een dag vol vriendschap en zorgt het vast en zeker voor verbinding voor de tussen de clubs nu en in toekomst.

Afbeelding met buitenshuis, wiel, Landvoertuig, band

Automatisch gegenereerde beschrijving Afbeelding met Fietswiel, fiets, buitenshuis, band

Automatisch gegenereerde beschrijving

Zaterdag 12-08-2023: Jos van Aalst van Rotary Bergh draagt nu de schop en de gerepareerde fietsen over aan Rotary Doetinchem zodat zij de tocht kunnen vervolgen.

Afbeelding met buitenshuis, persoon, kleding, wiel