ESTAFETTE IN D1550 ZUID-OOST NEDERLAND

Rotary De Finale 16 december 2023

Ter gelegenheid van 100 jaar Rotary in Nederland is in 2023 een estafette georganiseerd langs alle 500 club. Met een duurzame bakfiets is een tocht van 5000 km voltooid, van Amsterdam naar Sluiskil (Zeeuws Vlaanderen). Van de opbrengst van alle onderweg verkochte puzzels wordt een bij de laatste etappeplaats een voedselbos gepland. Hiermee wordt 100 jaar Rotary in Nederland op feestelijke wijze afgesloten en kunnen we zeker nog 100 jaar mee.

Rotary Maastricht (Cristianne Rijcken)

Rotary, 100 jaar in Nederland, 70 jaar in 's-Hertogenbosch

Rotary bestaat 100 jaar in Nederland. Dat wordt het hele jaar gevierd met een fietsestafette langs alle 500 clubs in Nederland, waarbij leden fietsend, wandelend of rennend van club naar club gaan.

Zaterdag 7 oktober waren de clubs in en rondom ’s-Hertogenbosch aan de beurt om aandacht te vragen voor hun jubileum (100 jaar in Nederland en 70 jaar present in ‘s-Hertogenbosch), activiteiten en projecten.

In ’s-Hertogenbosch is in 1953 de eerste Rotaryclub opgericht. De tweede en derde Rotaryclub zijn respectievelijk in 1968 (West) en 1980 (Oost) tot stand gekomen. In 1991 werd een jongerenafdeling opgericht, Rotaract. De vier clubs uit ’s-Hertogenbosch hebben gezamenlijk 145 leden.

De leden van de Rotaryclubs in de regio fietsten op zaterdag van plek naar plek.

Welkom op ons feestje. perbericht

100 jaar Rotary estafette arriveert bij de Rotary clubs in Parkstad op 17 september 2023!

In 2023 bestaat Rotary 100 jaar in Nederland. Dat vieren we met een estafette langs alle Rotary clubs in Nederland. We gaan dit jaar van club naar club fietsen, wandelen, rennen etc. Dat zijn in totaal ruim 5.000 km om alle clubs (ruim 500) te bereiken.

Op 26 augustus was het de beurt aan de Rotary club Lingewaard Bemmel om de bakfiets naar de volgende bestemming te brengen.

Dat ging gepaard met een actie om een rolstoelfiets te sponsoren voor de lokale Zonnebloem afdeling. De gouverneurs Guido Rijninks en Joke Jongeling waren namens het district aanwezig.

De estaffete is zaterdag 26 augustus aangekomen in D1550. Hier staat een impressie van de activiteiten.

In dit jaar, 2023, is het 100 jaar geleden dat Rotary naar Nederland kwam. En dat laten de 500 clubs in Nederland niet zomaar voorbij gaan. Op 28 januari was de start van het eeuwfeest in het Olympisch Stadion Amsterdam en werd het startschot gegeven voor de Rotary 100 jaar estafette die in een jaar de 500 clubs in Nederland met elkaar over 5.000 km gaat verbinden.

Neer is te zien op het magazinerotary.nl