WATER, SANITATIE & HYGIËNE

In de maand maart staat voor Rotary International het thema "water, sanitatie & hygiëne" centraal.

Schoon water, sanitaire voorzieningen en voorlichting over hygiëne zijn basisbehoeften voor een gezond milieu en een productief leven.

Wanneer mensen toegang hebben tot schoon water en sanitaire voorzieningen, nemen door water overgedragen ziekten af, blijven kinderen gezonder en gaan ze regelmatiger naar school en hoeven moeders minder tijd te besteden aan het dragen van water en hebben meer tijd voor het helpen van hun gezin.

ZIE OOK...

Zo helpt Rotary

Door middel van water-, sanitatie- en hygiëneprogramma's (WASH) mobiliseren de actiemensen van Rotary middelen, vormen ze partnerschappen en investeren ze in infrastructuur en training die leiden tot verandering op de lange termijn.

The Rotary Foundation heeft wereldwijd

geïnvesteerd in WASH-projecten

Er zijn prachtige Waterprojecten in ons land, zoals het IHE in Delft met een sponsorprogramma voor internationale studenten om de kennis over Water wereldwijd te stimuleren. Het zou mooi zijn als clubs deze internationale studenten zouden steunen met een bedrag van € 500,- per jaar. Op die manier zorgen we er met elkaar voor dat zo’n 12 tot 14 studenten hier hun master kunnen halen. De kennis die de studenten hier hebben opgedaan, kunnen ze toepassen in hun eigen land.

In ons district is de Waterkerngroep de aanjager om het thema Water binnen clubs goed op de agenda te krijgen. De Waterkerngroep bestaat uit 4 leden die allemaal watercommissaris zijn bij één van de 63 Rotaryclubs. Johan van Teeffelen is voorzitter en heeft ook zitting in het landelijke Waterplatform. Op dit moment hebben 49 clubs een watercommissaris wat betekent dat dit thema bij driekwart van de clubs goed op de agenda kan worden gezet. Twee keer per jaar gaan de watercommissarissen met elkaar op pad om inspiratie op te doen en om kennis te delen. Deze bijeenkomst wordt altijd gecombineerd met een bezoek aan een locatie die met water te maken heeft. Heeft jouw club nog geen watercommissaris en heb je interesse voor deze functie? Vraag dan informatie bij Johan van Teeffelen.