UPDATE ACTIVITEITEN SHELTERBOX

Het laatste nieuws over de activiteiten van ShelterBox en over de obstakels waarmee ShelterBox wordt geconfronteerd bij hun respons op de noodsituatie in Gaza.

• Een ShelterBox-responsteam wordt naar Egypte gestuurd om partners te ontmoeten, waaronder Rotary en de Egyptische Rode Halve Maan. Met deze partners zullen de distributies gepland worden. De hulp wordt in maart in Rafah verwacht, maar de verwerking ervan kan complex zijn en tijd kosten.
  • Er zal een verkenning zijn van een tweede fase van de reactie, inclusief gesprekken met potentiële partners zoals Rotary in Jordanië, evenals met lokale organisaties met een al bestaande aanwezigheid in Gaza. Gesprekken worden begin maart in Amman voortgezet.
  • Er vindt onderzoek plaats naar het verkrijgen van tenten voor Gaza vanwege aanhoudende behoefte aan onderdak. Daarnaast onderzoeken we ook hoe we de tenten Gaza binnen kunnen krijgen. De tenten moeten duurzaam zijn voor langdurig gebruik, gezien de verwachte behoefte van minstens een jaar.
  • Er zijn uitdagingen bij het verkrijgen van tenten vanwege wereldwijde schaarste en transportproblemen. Als we tenten in Gaza krijgen, zullen er andere uitdagingen zijn omdat de gebieden ernstig overbevolkt zijn en de ruimte in Gaza beperkt is.