Hoe ben jij geland als nieuw lid?

door Jaap Bos, voorzitter districtscommissie ledenbeleid

Iedereen was blij dat je lid werd, maar werd je ook goed opgevangen en wegwijs gemaakt? Er zullen heel grote verschillen zijn tussen Rotaryclubs en iedereen bedoelt het goed. Toch vertrekt vijftig procent van de nieuwe leden weer binnen vijf jaar. Daar zullen heel veel verschillende redenen aan ten grondslag liggen, maar misschien kunnen en moeten we ook iets verbeteren aan de landingsbaan die we nieuwe leden bieden.

Een heldere structuur hoe we nieuwe leden verwelkomen, opvangen en kennis laten maken met de club en met Rotary, helpt zonder meer. In het beleidsplan levensfasegericht ledenbeleid is de aanpak van Rotaryclub Zevenaar als voorbeeld genoemd van zo’n heldere structuur.

• Trefwoorden zijn: mentorschap, aandacht geven, ervaringen uitwisselen, feedback vragen met de simpele vraag “Wat heb je nodig om duurzaam lid te blijven?” Iedereen kan daar ontzettend veel van leren, steeds weer opnieuw.

Wij – d.w.z. de districtscommissie ledenbeleid, maar ook de (inkomend) gouverneur – weten zeker dat er binnen ons district Rotaryclubs zijn met een uitstekend ledenbeleid. Wij zijn erg benieuwd hoe die landingsbaan voor nieuwe leden binnen jouw club georganiseerd is. Jouw verhaal kan de inspiratie zijn voor een ander; voorzitter, ledencommissaris of geïnteresseerd lid, maakt niet uit.

Wanneer jij vindt, dat jouw club een goed ledenbeleid heeft en een goede landingsbaan biedt, nodigen wij jou uit dat eens op papier te zetten en op te sturen naar de commissie ledenbeleid, e-mailadres j.t.b.bos@ziggo.nl , dan zorgen wij dat het op de districtswebsite wordt geplaatst. ‘n Fotootje van een originele installatie of -welkomstactiviteit erbij is leuk.

P.S.

Over wegwijs maken gesproken:

Er zijn nog maar een paar plaatsen beschikbaar voor de RLI-basiscursus voor nieuwe leden op 6 april 2024. Aanmelden kan nog via https://rotary-rli.nl