NIEUWS COMMISSIE JEUGDZAKEN

door Marga Oosterveld, districtsjeugdcommissaris

RYE – F2F

Het lijken misschien geheimcodes, maar dat is niet zo. Wel is het jargon, Rotaryjargon.

RYE staat voor Rotary Youth Exchange, het wereldwijde uitwisselingsprogramma van Rotary.

F2F staat voor Family to Family. Eén van de programma’s waarmee kinderen naar een ander land, een andere cultuur en een andere familie kunnen. Om te ontdekken hoe het leven ergens anders is en te ervaren hoe een leeftijdsgenoot daar jong is.

Om er te komen gaat het stap voor stap. Twee jongeren melden zich aan voor F2F-exchange. Eentje in Nederland en eentje in een ander land. Dan wordt er gezocht naar een match tussen de beide leeftijdsgenoten. De uitwisseling op het noordelijk halfrond is in de zomervakantie. 2 x 3 weken. Drie weken in Nederland bij de Nederlandse familie en drie weken bij de familie in het andere land of v.v.

• Op het zuidelijk halfrond lopen de vakanties anders en is het wat verder weg. Hier komt een leeftijdsgenoot naar Nederland voor 5 weken in onze kerstvakantie. Vanuit Nederland is het vertrek voor 5 weken in onze zomervakantie, in juli/augustus.

De 5e avenue of service
    is 'new generations / jeugd'

Het doel van deze 5e avenue binnen Rotary is gericht op de ontwikkeling van jonge mensen. Om een positieve verandering teweeg te brengen bij jeugd en jongvolwassenen door middel van ontwikkeling via internationale uitwisseling. Of zoals aankomend president Rotary International Stephanie Urcheck zegt: Bridging world peace, one exchangee at a time.

Ook in district 1590 zoeken we mensen die hieraan mee willen bouwen. Neem contact op met Marga Oosterveld van Rotaryclub Oosterwolde voor vragen, goede ideeën en als je mee wilt bouwen aan de toekomst.