LEEFMILIEU

In de maand april staat voor Rotary International het thema "leefmilieu" centraal.

Rotary’s nieuwe prioriteit is een grondige aanpak van schadelijke invloeden op ons leefmilieu. Dit betekent dat de Rotary Foundation (vanaf 1 juli 2021) Rotarysamenwerkingsprojecten die bijdragen aan een duurzamere wereld, financieel gaat ondersteunen.

Laten we als People of Action de handen uit de mouwen steken voor projecten met een positief, meetbaar en duurzaam effect op de plek die we allen kennen als onze wereld.

Al jaren ben ik vrijwilliger voor ShelterBox, en ik ben er erg trots op dat deze organisatie, net als Rotary, er voortdurend naar streeft om hulp zo effectief en efficiënt mogelijk te bieden. Zo voorkomt ShelterBox verspilling door alleen die goederen te versturen die specifiek nodig zijn voor de situatie ter plaatse. Of door de hulpgoederen niet meer in plastic te verpakken. Hiermee wordt gehandeld in overeenstemming met het 7e focusgebied van Rotary: “zorg voor het leefmilieu”. Duurzaamheid bevorderen is niet alleen een verantwoordelijkheid die we dragen als individuen, maar ook als organisaties zoals de onze. Als Rotary hebben we altijd gestreefd naar het dienen van onze gemeenschappen op de meest effectieve en verantwoorde manier. Door duurzaamheid te bevorderen in al onze activiteiten, kunnen we een blijvende positieve impact creëren op het milieu en de samenleving waarin we leven.

ZIE OOK...

Zo helpt Rotary

Nu de bescherming van ons leefmilieu een focusgebied wordt krijgen Rotaryclubs de mogelijkheid om meer impact te leveren op dit gebied. In Nederland en ook in diverse andere landen is de End Plastic Soup al een groeiende actie die op verschillende manieren aandacht vraagt voor de schade die afval aanbrengt aan ons milieu.

Een duurzame wereld! Voor mens, dier en plant, nu en morgen. Een duurzaam en gezond leven binnen de mogelijkheden van onze Aarde. Een bestaan met voldoende schoon water, voedsel, hernieuwbare energie en materialen zonder ons leefklimaat uit te putten.

In de afgelopen vijf jaar heeft de Foundation al global grants uitgekeerd ter waarde van

0,0

aan projecten die het milieu verbeteren