VERTROUWENSPERSONEN

Bij veel organisaties is grensoverschrijdend gedrag een onderwerp van gesprekken. Het levert soms van veel narigheid op, die in de publiciteit breed uitgemeten wordt.

De gouverneurs van Rotary in Nederland hebben besloten om aan dit onderwerp expliciet aandacht te gaan besteden. Enerzijds door ervoor te zorgen dat elke club een sociale veilige omgeving blijft en anderzijds door de mogelijkheid te bieden aan een lid die onveiligheid ervaart, om terecht te kunnen bij een vertrouwenspersoon.

Ook is er een klachtenprocedure vastgesteld en is een externe klachtencommissie benoemd.

Een vertrouwenspersoon kan de Rotarian in één of meer gesprekken helpen te bedenken wat een manier kan zijn om de ongewenste situatie te verhelpen. Deze gesprekken zijn vertrouwelijk. De vertrouwenspersonen zijn Rotarians, die de opleiding gevolgd hebben en geregistreerd zijn (d.w.z. aantoonbare bijscholing en intervisie hebben gehad). Een vertrouwenspersoon is geen coach en ook geen mediator.

De meest effectieve manier om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen is met elkaar te blijven praten over ‘hoe gaan we met elkaar om’.

De vertrouwenspersonen hebben een workshop ontwikkeld om dit op een gestructureerde manier met elkaar te bespreken. De vertrouwenspersonen van Rotary kunnen deze workshop in ongeveer anderhalf uur leiden. Deze workshop kan gehouden worden met bestuurders/belanghebbenden uit een district/regio, maar ook voor een lokale club.

MEER INFORMATIE...