District Vocational Commissie

apjkroft@gmail.com

Mariëlle van Rijswijk - lid Districts Vocational Commissie
                 marievanrijswijk@hotmail.com

Vocational Service vormt het hart van Rotary; het zijn de verschillende beroepen van de leden die de basis vormen voor onze dienstverlening.

In de doelstelling van Rotary is dit als volgt verwoord (zie hieronder het ‘Object of Rotary’):

"Het aanmoedigen en bevorderen van hoge ethische normen in bedrijf en beroep; het erkennen van de verdienstelijkheid van alle nuttige beroepen en het beroep van iedere Rotarian beschouwen als een mogelijkheid om de samenleving te dienen."

Vocational Service zien we binnen de club, met onder ander beroepspraatjes, classificatiespeeches, bedrijfsbezoeken, bespreking van ethische dilemma’s en levensberichten. Verder zien we dit ook terug in maatschappelijke projecten voor de samenleving zoals bijvoorbeeld de beroepenvoorlichting op scholen en het regelen van stageplaatsen.

Daarnaast werken clubs/districten op dit vlak ook samen in breder regionaal of nationaal verband; denk daarbij aan de RYLA, JobRotary en Rotary Doctors Nederland.

Taken van de commissie

De districtscommissie heeft de volgende taken:

1.       Kennis vergaren over vocational service
2.       Het informeren van clubs/leden over vocational service
3.       Het inspireren om te komen tot meer vocational service
4.       Het houden van workshop en trainingen.

De commissieleden verdelen onderling de verschillende taken en aandachtsgebieden.

De commissievoorzitter participeert in de Grote Staf van District 1610 en in het landelijk overleg van zeven NL-districten (LOVS).

1.      Kennis

Actief kennis vergaren om vervolgens deze te kunnen verspreiden binnen het district en als vraagbaak te kunnen functioneren op het gebied van vocational service:

• Uitingen van Rotary International volgen op dit aandachtsgebied
  • Kennisnemen van nieuwe manuals en handboeken
  • Participeren in het landelijke overleg (LOVS) en leren van andere districten
  • Kennisnemen van vocational activiteiten door de clubs
  • Het onderhouden van een kennisarchief voor vocational service

2.      Informeren

Het onder de aandacht brengen van vocational service en daarbij uitleggen wat we daar binnen Rotary mee bedoelen (bewustzijn versterken). Dit wordt op vele, verschillende manieren opgepakt:

• Het geven van trainingen op districtsbijeenkomsten, zoals tijdens de Inspiratiedag, de PETS en Nieuwe Leden Introductie.
  • Informatie/uitleg geven (op verzoek) aan clubbesturen en clubcommissies
  • Het onderhouden en verspreiden van het ‘Handboek Vocational Service’ (en andere uitingen)
  • Het onder de aandacht brengen van de relevante Rotary International manuals
  • Het samenstellen en onderhouden van de D1610 website-informatie over vocational service.
  • Het verstrekken van artikelen in nieuwsbrief/magazine van D1610
  • Het samenstellen, onderhouden en verstrekken van (standaard) presentaties over vocational service aan de clubbesturen/clubcommissies
  • Het zelf geven van dergelijke presentaties tijdens clubbijeenkomsten, zowel over vocational in het algemeen als over specifieke onderwerpen

3.      Inspireren