Mooie belevenissen op de boekenmarkt

Boekenmarkt 2014

Mooie belevenissen op de boekenmarkt

Elk jaar zetten we ons als Rotaryleden, onder de bezielende leiding van Fred Hartog, in om via de Deventer Boekenmarkt fondsen te werven voor goede doelen die we als service club geselecteerd hebben. Dus zijn we natuurlijk gefocused op 'winstmaximalisatie'. We hebben het oog gericht op de pecunia, op geld.

Aan het einde van de 'boekendag' op 3 augustus 2014 vond ik het mooi om te merken bij mezelf dat de belevenissen die me het meest bij waren gebleven niet, of maar ten dele, met geld van doen hadden. Twee sprongen er in het bijzonder uit.

Om een uur of half één, er was een soort 'tussen de middag' rust aan de bezoekerszijde van de stand, kwam een al wat oudere man aan schuifelen. Hij schuifelde onze stand voorbij, stopte halverwege, keek naar het bord waarop wij beloofden 'jonge mantelzorgers te trakteren' en pakte vervolgens één van de foldertjes waarop stond beschreven wat 'jonge mantelzorgers' zijn en hoe wij de opbrengst van de boekenmarkt aan hen zouden besteden. Na het foldertje met een ernstig gezicht en met aandacht te hebben gelezen, knikte hij goedkeurend, pakte z'n portefeuille, haalde er een briefje van €10 uit en stopte die in de collectebus. Op mijn vraag of ik nog ergens mee kon helpen, keek hij me vriendelijk aan en zei: “Nee hoor, ik ben klaar. Veel succes, goedemiddag”. Waarna hij rustig verder schuifelde.

Een half uurtje later legde ik aan een bezoekster aan de hand van ons foldertje uit wat dat eigenlijk betekent: jonge mantelzorgers. Een meisje van een jaar of twaalf (denk ik) stond wat verder naar links en luisterde aandachtig mee. Toen ik vertelde dat jonge mantelzorgers van ongeveer 6 tot 16 jaar vaak verantwoordelijk zijn voor de verzorging van hun hulpbehoevende ouders (in plaats van andersom....) zag het meisje haar kans schoon en zei: “Maar niet alleen voor ouders hoor; ik zorg voor mijn moeder en mijn broertje. Die zijn allebei ziek”. “Dus jij bent een jonge mantelzorger”, vroeg ik. “Ken jij dan misschien Rini van de Hoek van Carinova, die allerlei activiteiten voor mantelzorgers organiseert?” “Nee”, zei ze, “je komt niet zo makkelijk met anderen in contact, als je veel thuis moet zijn om te helpen”. Ik heb haar het telefoonnummer van Rini van Carinova gegeven en ze gaat haar bellen. Ik zal binnenkort eens bij Rini informeren of dat is gebeurd.

Een mooie dag. Om mensen tegen te komen die hun hart laten spreken. En om een jonge mantelzorger tegen te komen die je dubbel kunt steunen. Eerst door haar te vertellen dat ze in contact kan komen met lotgenoten om vervolgens met onze opbrengst iets van betekenis voor haar te kunnen organiseren. Een hele mooie dag.

Albert Ploeger